معرفی برگزیدگان اولین دوره مسابقه پیشرو

اولین دوره مسابقه پیشرو توسط کارگروه توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری‌نانو و برای تهیه گزارش‌هایی درباره سه مساله فناورانه یکی از شرکت‌های نانویی برگزار شد.

این مسابقه ویژه شرکت‌کنند‌گان در دوره‌‌های توانمندسازی و با هدف آشنایی بیشتر با برخی از فناوری‌های منتخب، و کمک به ایشان در استفاده از دانش‌ها و مهارت‌های‌شان در فهم وضعیت تکنولوژی و شناسایی افراد توانا و جمع‌آوری اطلاعات درباره برخی از مسایل فناورانه طراحی شده است.

موضوعات مطرح شده مورد نیاز یکی از بخش‌ها و یا یکی از نهاد‌های مرتبط با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بوده و در واقع این مسابقه، به نوعی سفارش یک پژوهش محدود، به جمعی از محققان است که در آن قرار است از دانش و توانمندی آنها، برای پاسخ به چند سئوال در باب سه موضوع یک شرکت که در حال انجام چند پروژه توسعه فناوری است، استفاده کند.

«تولید صنعتی نانو‌کامپوزیت‌های آلومینیوم- کاربید سیلیسیم»، «نانوکامپوزیت‌های پلیمری تقویت شده با نانولوله کربنی» و «سیالات مگنتورئولوژیک» سه عنوان طرح شده برای تهیه گزارش در اولین دوره برگزاری مسابقه پسشرو بوده است.

شرکت‌کنندگان در زمان تعیین شده‌، اطلاعاتی مشخص پیرامون آن موضوعات و برخی از مسائل مرتبط با آن‌ها از جمله روش‌های صنعتی تولید، شرکت‌های فعال و کاربرد‌های صنعتی در دنیا و بازار احتمالی مصرف در ایران را در قالب گزارشی مختصر و مفید جمع‌آوری و ارسال نموده‌اند.

در اولین دوره برگزاری، داوری توسط کارشناسان کارگروه توسعه فناوری انجام گرفته است. معیار اصلی داوری، بهتر پاسخ دادن به سئوالات مسابقه،‌ پاسخی که اطلاعات بیشتری درباره موضوع سئوال ارائه داده، سرنخ‌های جدیدی را در آن حوزه ارائه و با نگاه متفاوت و خلاقانه‌‌ای موضوع را بررسی کرده باشد، بوده است. البته علاوه بر محتوای پاسخ، قالب تدوین آن هم بدون اهمیت نبوده و درصدی از امتیاز را به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است، شرکت‌کنندگانی که دراین مسابقه با قابلیت بالا و توانمند ظاهر شده‌اند، شناسایی شده و پروژه‌های تکمیلی برای تهیه گزارش و حل برخی مسایل فناورانه با همکاری آنها تعریف می‌شود.

در نخستین دوره مسابقه پیشرو، خانم معصومه علی‌حسینی در موضوع نانوکامپوزیت آلومینیوم‌/‌SiC، خانم صبورا اشکوریان در موضوع نانوکامپوزیت اپوکسی‌/CNT و آقایان علیرضا شیاسی و یحیی ربانی در موضوع سیالات مگنتورئولوژیک برگزیده شدند.

لازم به ذکر است جوایز این افراد در شانزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو در اردیبهشت‌ماه سال جاری، اهدا می‌شود.