حضور بیش از ۴۵ شرکت نانویی در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران

بیش از ۴۵ شرکت فعال در حوزه ساخت تجهیزات و مواد فناوری نانو جهت معرفی و فروش محصولات خود در Iranlab EXPO2016 حضور پیدا کرده‌اند.

از مجموع ۳۶۰ شرکت حاضر در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، حدود ۴۵ شرکت‌ تولید‌کننده داخلی فعال در زمینه فناوری نانو، دستگاه‌های آزمایشگاهی و صنعتی پرکاربرد در حوزه فناوری نانو را عرضه کرده‌اند.

شرکت‌های آراپژوهش، امین آسیا فناور پارس، فناوران تجهیز نانو آزما، فناوران نانومقیاس، فناوری کهربا‌، پرتونگار پرشیا، نانوسیستم پارس، رشد نانو فناور، آدیکو، سامان تجهیز دانش، خلا پوشان فلز‌، پوشش‌های نانوساختار، یارنیکان صالح، فراگیر صنعت مهر‌بین، نانو شرق ابزار توس، شریف سولار، تجهیزات‌سازان پیشتاز، کیمیا نانو دانش، نانوپژوهان راگا و تامین نانوساختار آویژه از جمله شرکت‌های سازنده تجهیزات و مواد  در حوزه فناوری نانو هستند که در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حضور دارند.

در ادامه گزارش به معرفی برخی تجهیزات نانویی عرضه شده در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران پرداخته شده است.

یکی از روش‌های لایه نشانی انواع مواد فلزی، سرامیکی و نیمه‌رسانا اسپاترینگ است. شرکت پوشش‌های نانو‌ساختار در این نمایشگاه ۵ مدل دستگاه اسپاترینگ (اسپاترینگرومیزی یک و سه کاتد‌، اسپاترینگ رومیزی همراه با تبخیر حرارتی) و سه مدل دستگاه کربن کوتر (جهت ایجاد لایه‌های نازک کربنی در خلا برای استفاده درآماده‌سازی نمونه‌های میکروسکوپ الکترونی‌) و دو مدل سیستم لایه‌نشانی در خلا به روش تبخیر حرارتی  را برای فروش ارائه کرده است.

شرکت نانو‌سیستم پارس تولید‌کننده میکروسکوپ‌های جریان تونلی (STM) و نیروی اتمی (AFM) در چهارمین نمایشگاه ساخت داخل ۱۷ مدل دستگاه جهت فروش ارائه کرده است. این شرکت ارائه کننده میکروسکوپ STM با قابلیت‌های تصویر‌برداری جریان ثابت و ارتفاع ثابت لیتوگرافی جریان تونلی اسپکتروسکوپی ZI و VIجابجایی موتورایز نمونه برای هر دو دستگاه STM و AFM است. همچنین میکروسکوپ AFM ساخته شده در این شرکت دانش‌بنیان  قابلیت تصویر‌برداری تماسی به صورت نیرو ثابت و ارتفاع ثابت با خروجی‌های نیروی عمودی، نیروی جانبی و توپو‌گرافی دارد.

شرکت یارنیکان صالح فعال در حوزه ساخت و طراحی تجهیزات فناوری‌های راهبردی به ویژه فناوری نانو از جمله انواع سامانه‌های خلا، سامانه‌های لایه‌نشانی آزمایشگاهی و صنعتی است. این شرکت در چهارمین حضور در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران ۷۴ مدل محصول عرضه کرده است.

 از جمله دستگاه‌های این شرکت، دستگاه پلاسما استریلایزر است که با فناوری استریلیزاسیون آب اکسیژنه در محیط پلاسما طراحی شده است و در فرایند تمیزکاری ابزار پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. دستگاه لایه نشانی قوس کاتدی از دیگر تجهیزات ارائه شده توسط شرکت یارنیکان صالح در چهارمین نمایشگاه ساخت ایران است‌. این سیستم  جهت لایه‌نشانی در صنایع مختلف قابل استفاده است.

شرکت نانو ساختار آسیا در چهارمین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل دستگاه های نیمه‌صنعتی هوشمند و تمام‌اتوماتیک الکتروریسی و الکترواسپری را عرضه کرده است.  دستگاه الکتروریسی در صنایع پزشکی، داروسازی‌، کشاورزی، نظامی، سلول‌های خورشیدی، سموم هوشمند و بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت خلاء پوشان فلز فعال در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات فرآوری مواد پیشرفته تحت خلا و تجهیزات خلاء در Iranlab EXPO2016  تجهیزاتی چون سیستم‌های اسپارک پلاسما زینترینگ، انواع کوره‌های المنتی و القایی تحت خلا‌، ماشین‌های ریخته‌گری و خلا و انواع سیستم‌های لایه نشانی در خلاء را ارائه کرده است.

 شرکت نانوپژوهان راگا در دومین سال حضور در نمایشگاه ساخت ایران ۱۰ نمونه محصول از جمله ترازوی دقیق آزمایشگاهی، دستگاه دوپینگ و اکسیداسیون سیلیکون، دستگاه مشخصه‌یابی الکتریکی و پروفابلومتر را ارائه کرده است. شایان ذکر است، دستگاه مشخصه‌یابی الکتریکی ساخته شده توسط محققان این شرکت در راستای تععین خواص الکتریکی نمونه‌های مجهول کاربرد دارد. این سیستم جهت اعمال همزمان ولتاژ و اندازه‌گیری جریان الکتریکی عبوری از نمونه با دقت و حساسیت بالا به صورت همزمان و در مدل‌های مختلف است.

شرکت تامین نانو ساختار آویژه ۷۹ نوع نانو ذره سنتز شده توسط پژوهشگران این شرکت  از جمله نانو پودر اکسید روی(ZnO)، نانو‌کلویید و نانو پودر آلومینیوم، آهن و اکسید آهن ۲ و ۳، اکسیدهای تیتانیوم در فازهای روتایل و آناتاز، نانوپوذر اکسید زیرکونیوم، نانو کلی و صفحات شبه گرافنی و اکسید گرافن را در Iranlabxpo2016 عرضه کرده است. گفتنی است، بسیاری از این نانوساختارها در صنایع نانو کامپوزیت‌ها‌، تصفیه پساب و آلاینده ها کاربرد دارند.

لازم به ذکر است، بسیاری از تجهیزات نانویی ساخت داخل با حمایت و برنامه‌ریزی ستاد توسعه فناوری نانو تولید و به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند.

گفتنی است، بسیاری از شرکت‌ها تجهیزات‌ساز داخلی از سود فروش حضور در دوره‌های گذشته نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی توانسته‌اند تجهیزات و سیستم‌های جدیدتری را ساخته و یا توانایی و ویژگی‌های تجهیزات قبلی خود را ارتقاء دهند. همچنین تعدادی از این شرکت‌ها موفق به صادرات تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته خود به دیگر کشور‌ها شده‌اند.

چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از ۵ تا ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در نمایشگاه بین‌المللی تهران سالن‌های خلیج‌فارس، ۴۰، ۴۱ و میلاد، برگزار می‌شود.

گزارش لحظه‌ به‌ لحظه این رویداد در این صفحه قابل مشاهده است.