دریافت جایزه برای تحقیق در حوزه سرطان و ایدز

دو دانشمند دانشگاه جان هاپکینز برای تحقیق روی درمان سرطان و ایدز در لیست ۱۰۵ نفره جایزه دانشمندان برتر از نگاه کاخ سفید قرار گرفتند.

نمانجی بومپوس و جوردن گرین از دانشگاه جان هاپکینز در لیست ۱۰۵ نفره کاخ سفید برای دریافت جایزه Presidential Early Career Awards for Scientists and Engineers قرار دارند. این دو دانشمند روی طراحی نوعی نانوذرات برای مقابله با ویروس ایدز و سرطان فعالیت دارند.
این جایزه معمولاً با هدف تشویق محققان فعال در حوزه‌های مختلف از تغییرات آب و هوایی گرفته تا سلامت اعطا می‌شود. کاخ سفید برای ترغیب خدمت بیشتر به مردم آمریکا از محققانی که تأثیر شگرفی در علم و فناوری داشته‌اند قدردانی می‌کند.
بومپوس استادیار رشته پزشکی و داروسازی و علوم مولکولی است که روی درمان بیماری ایدز فعالیت دارد. بومپوس و همکارانش اخیراً به بررسی تفاوت‌های ژنتیکی و چگونگی تعامل بیماران مختلف با داروهای ضدایدز پرداخته‌اند. نتایج یافته‌های آن‌ها نشان داد که تفاوت‌های ژنتیکی موجب می‌شود تا میزان مبارزه بدن با ویروس ایدز متفاوت باشد. او از سال ۲۰۱۰ که به دانشگاه جان هاپکینز پیوست، روی روش‌های درمان شخصی بیماری ایدز متمرکز شده است تا روش‌های درمانی مؤثرتری ارائه کند. اعطای این جایزه نشان دهنده اهمیت فعالیت‌های بومپوس در حوزه درمان است.
گرین در رشته مهندسی زیست‌پزشکی و جراحی عصبی فعالیت دارد و عضو مؤسسه نانوزیست فناوری است. گرین پیش از این در سال ۲۰۱۴ به عنوان ده دانشمند برتر (Brilliant Ten) انتخاب شده است. گرین روی ساخت نانوذرات با خواص درمانی کار می‌کند. این نانوذرات قادراند سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و آن‌ها را از بین ببرد، بدون این که سلول‌های سالم آسیبی ببینند.