سمینار کاربردی‌سازی پژوهش‌های فناوری نانو برگزار شد

سمینار یک روزه کاربردی‌سازی پژوهش‌های فناوری نانو با حضور تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی برگزار شد.

سمینار یک روزه کاربردی‌سازی پژوهش‌های فناوری نانو با حضور تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی برگزار شد.

در این برنامه یک روزه که به همت کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه
توسعه فناوری نانو برگزار شد، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، با برنامه‌های ستاد نانو در راستای کاربردی‌سازی پژوهش‌های
دانشگاهی آشنا شدند.

در ابتدای این مراسم دکتر مالک نادری، مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشاور‌ ارشد کارگروه توسعه سرمایه‌‌های انسانی ستاد نانو با اشاره به پیشرفت چشمگیر کشور در زمینه تولید دانش و توسعه زیرساخت‌های نانو همگام با سایر کشورهای جهان در سال‌های اخیر، گفت:‌ «سند راهبردی ۱۰ ساله اول با رویکرد تولید دانش نانو شکل گرفت زیرا دانش مقدمه ورود به حوزه فناوری است که این برنامه‌ریزی منجر به دست‌یابی ایران به جایگاه ششم جهان در زمینه تولید مقالات نانو شده است.»

وی افزود: «در حال حاضر ستاد نانو سند ده ساله دوم خود را با هدف ایجاد بازار و تولید ثروت از مقالات نانو تبیین کرده است که این هدفگذاری نوع حمایت‌های ستاد نانو را در جهت حمایت از پایان‌نامه‌های مبتنی بر نیاز صنعت تغییر داده است.»

در ادامه این سمینار مهندس ختمی‌مآب دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو ضمن ارائه آماری از فعالیت‌های پژوهشی متخصصین حوزه نانو، مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی ستاد نانو را که در سال‌های گذشته در جهت پیشبرد اهداف این فناوری صورت گرفته است برشمرد و به مواردی چون تصویب افزایش حمایت از مقالات ISI، برگزاری دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو، حمایت از اشتغال فناوری نانو، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و حمایت از برنامه‌های نوآورانه اشاره کرد.

در بخش بعدی سمینار کاربردی‌سازی پژوهش‌های فناوری نانو دکتر رضا کلانتری‌نژاد مدیرعامل شرکت نوآوران فناوری‌های همگرای شزان، به ارایه مطالبی پرداخت. وی تلاش و پشتکار را عامل مهمی در موفقیت افراد در راه‌‌اندازی کسب‌وکارهای جدید عنوان کرد و به دست آوردن مهارت‌های کافی را راهی برای تحقق رویاهای افراد دانست. وی در ادامه با ارائه تعاریفی از نوآوری؛ نوآوری را فرآیندی دانست که ماحصل آن خلق ارزشی است که تعادل جامعه را به نفع فرد نوآور بهم می‌زند و نوآوری را حاصل‌ضرب اختراع در تجاری‌سازی تعریف کرد.

در ادامه برنامه مهندس مسعود زمانی از فعالان حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار، مطلبی با عنوان ۲۵ گام برای شروع کسب‌وکار جدید را به دانشجویان حاضر در این سمینار ارائه کرد.

در بخش پایانی این برنامه نیز دکتر امیرحسین برنایی، مدیرعامل شرکت ایده‌سازان عصر آفتاب به موضوع مالکیت فکری و پتنت پرداخت و روش‌های ثبت پتنت و برنامه‌های ستاد توسعه فناوری نانو در این خصوص را عنوان کرد.

شایان ذکر است اطلاعات بیشتر در خصوص آیین‌نامه حمایت گام‌به‌گام از پایان‌نامه‌های فناوری نانو در این بخش قابل مشاهده است.