یک شرکت هندی، فرمولاسیون جدیدی از نانوکورکومین معرفی کرد

شرکت آربرو فارماکیوتیکالز (Arbro Pharmaceuticlas) واقع در دهلی نو، با همکاری دانشگاه هاروارد موفق به ارائه فرمولاسیون جدیدی برای افزایش اثربخشی کورکومین شده‌است. با این روش انحلال کورکومین که ماده موثره زردچوبه است، افزایش یافته و میتواند در درمان سرطان م

کورکومین یکی از مواد فعال موجود در زردچوبه است که در غذاها به صورت رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات انجام شده طی ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند برای مقابله با بیماری‌هایی نظیر سرطان، آرتروز، دیابت و دردهای مزمن مورد استفاده قرار گیرد.
برخلاف پتانسیل‌ بالای کورکومین، دانشمندان معتقداند که به دلیل فعالیت کم این ماده در محیط بدن، اثربخشی آن کم است. کم بودن انحلال‌پذیری کورکومین عامل اصلی کاهش اثربخشی این ماده است.
شرکت آربرو فارماکیوتیکالز (Arbro Pharmaceuticlas) با همکاری محققان دانشگاه هاروارد نشان دادند که می‌توان این مشکل را با استفاده از فرمولاسیون جدید برطرف کرد. این پروژه مشترک با استفاده از حمایت مالی برنامه DPRP دولت هند انجام شده‌است.
SNEC30 نام فناوری است که از دل این پروژه بیرون آمده و در آن سیستم رهاسازی نانوامولسیون (SNEDDS) برای افزایش انحلال کورکومین استفاده شده‌است. چند پتنت از این فناوری فایل شده است و پتنت آن در دفتر ثبت اختراعات آمریکا گرنت شده است.

کانچان کوهلی از محققان دانشگاه هاروارد می‌گوید: «علاقه زیادی برای استفاده از کورکومین در پزشکی وجود دارد اما فعالیت کم آن موجب محدود شدن فعالیت آن شده‌است. ما به همراه شرکت آربرو از فناوری‌ نانو برای غلبه بر این مشکل استفاده کردیم.»
فناوری‌ نانو و فرمولاسیون‌های مبتنی بر این فناوری می‌تواند برای سیستم‌های رهاسازی هوشمند به‌صورت ویژه برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد.
ویجای کومار از مدیران شرکت آربرو می‌گوید: « ۳۰ میلی‌گرم کورکومین داخل یک کپسول SNE30 قرار می‌گیرد که این مقدار قادر است سطح خون را به بیشتر از آن چیزی که با روش‌های رایج ایجاد می‌شود، برساند.»
آربرو شرکتی با قدمت ۳۰ ساله است که بخشی برای تحقیق و توسعه روی داروهای جدید دارد. این شرکت صدها فرمولاسیون مختلف را با نام تجاری خود به بیش از ۱۰ کشور مختلف صادر می‌کند.
گفتنی است که چند سال است که یک شرکت ایرانی به نام اکسیرنانوسینا، محصول نانوکورکومین را در قالب کپسول (سافت ژل) به بازار ارائه کرده است و محصول آن در تعداد زیادی از داروخانه های کشور نیز عرضه می شود. فهرست این داروخانه ها در سایت این شرکت به نشانی www.exirnanosina.ir آمده است.