برزیل نیز به جرگه کشورهای توسعه دهنده ابزارهای گرافنی پیوست

کشور برزیل مرکز ویژه‌ای برای تحقیقات در حوزه گرافن تأسیس کرده است. این مرکز به‌صورت ویژه روی سه حوزه انرژی، کامپوزیت و فتونیک کار خواهد کرد.

برزیل با تأسیس مرکز تحقیقات نانومواد و گرافن موسوم به MackGraphe در دانشگاه پرسبیترایان، به جرگه کشورهایی پیوست که به دنبال تجاری‌سازی محصولات گرافنی هستند.
این مرکز روی توسعه مواد گرافنی برای استفاده در بخش فتونیک، انرژی و کامپوزیت متمرکز است. این مرکز با ۴۰۰۰ مترمربع فضا، در ۹ طبقه ساخته شده که در ماه مارس سال جاری به‌صورت رسمی افتتاح شد. هدف از تأسیس این مرکز، مطالعه روی خواص گرافن و نانومواد مختلف برای استفاده در لنزهاست. در این مرکز ۲۰ محقق در حوزه‌های بین رشته‌ای فعالیت دارند که همکاری بسیار نزدیکی میان این تیم‌های تحقیقاتی و بخش صنعت وجود خواهد داشت.
در مجموع این مرکز روی سه شاخه مختلف از جمله فوتونیک کار خواهد کرد. برای مثال، محققان به دنبال توسعه مواد دو بعدی برای استفاده در تلفیق‌گرهای نوری و شناساگرهای نوری هستند تا نسل جدید سیستم‌های مخابراتی را تولید کنند. آن‌ها همچنین روی مشخصه‌یابی خواص فتونیک و الکترونیکی گرافن و مواد دو بعدی مختلف کار خواهند کرد.
انرژی از جمله حوزه‌های مهم در این مرکز است؛ با دستکاری گرافن و مواد دو بعدی دیگر، قطعاتی برای ساخت باتری، ابرخازن و پیل سوختی تولید خواهد شد. کامپوزیت سومین حوزه مهم در این مرکز است که محققان قصد دارند تا با گرافن محصولاتی برای بخش خودرو، هوافضا و ورزش تولید کنند. پژوهشگران در این مرکز به دنبال ساخت مواد زیست‌سازگارند تا از آن در بخش نساجی، غشاء و بسته‌بندی هوشمند استفاده کنند.
به اعتقاد یونیزو دی سوزا، مدیر این مرکز، MackGraphe به دلیل اهمیت و فرصت‌های موجود در حوزه گرافن تأسیس شده‌است.
حمایت مالی ساخت این مرکز توسط بنیاد تحقیقات سائوپائولو تأمین شده و بانک اقتصاد و توسعه اجتماعی نیز بخشی از هزینه‌های این مرکز را تأمین کرده است. MackGraphe در سال ۲۰۱۶، ۲ میلیون دلار آمریکا بودجه برای تحقیقات دریافت کرده است.
این مرکز در دل یک دانشگاه خصوصی تأسیس شده‌است؛ دانشگاهی که در توسعه علم و فناوری پیشرو است. تا پیش از این افراد اندکی روی گرافن در برزیل کار می‌کردند و ارتباطی میان آن‌ها وجود نداشت. این مرکز به نوعی تحقیقات گرافن در برزیل را متمرکز می‌کند.