چاپ سه‌بعدی می‌تواند گره‌های الکترونیک چاپی را باز کند؟

شرکت نانودیمنشن که از سال ۲۰۱۲ تأسیس شده روی الکترونیک چاپ سه‌بعدی و استفاده از نانومواد در حوزه الکترونیک فعالیت دارد. این شرکت اخیراً نظرسنجی انجام داده تا نقش چاپ سه‌بعدی را در بازار بوردهای مدار چاپی بهتر دریابد.

شرکت نانودیمنشن (Nano Dimension) اخیراً پتنتی را به دفتر اختراعات آمریکا ارائه کرده است. در این پتنت روشی برای تولید مدارهای سه‌بعدی چاپی به‌منظور استفاده در بوردهای مدار چاپی (PCBs) ارائه شده‌است. همچنین تف‌جوشی و پخت دو نوع جوهر ویژه برای چاپ سه‌بعدی قطعات الکترونیک ارائه شده که با استفاده از آن می‌توان فرآیند ساخت بوردهای الکترونیکی را تسهیل کرد.
اخیراً این شرکت یک کار مطالعاتی انجام داده تا به بررسی مزایای چاپ سه‌بعدی در حوزه بوردهای مدار چاپی بپردازد. نظرسنجی بخشی از این مطالعه بوده که در آن از ۳۰۰ شرکت فعال در حوزه الکترونیک نظرسنجی شده‌است. این شرکت‌ها تجارب خود را پیرامون بوردهای مدارچاپی ارائه کرده‌اند. یافته‌های این گروه نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌ها از خدمات شرکت‌های دیگر برای ساخت بوردهای مدار چاپی استفاده می‌کنند. آن‌ها سرمایه هنگفتی را از نقطه نظر مالی و زمانی روی ساخت نمونه‌های اولیه هزینه می‌کنند.
شرکت نانودیمنشن از شرکت‌ها پرسیده که آیا نگران امنیت مالکیت فکری خود نیستید زمانی که از شرکت‌های دیگر برای گرفتن خدمات استفاده می‌کنید؟ ۶۳ درصد از شرکت‌ها اعلام کردند که نگران این موضوع هستند. از دیگر دغدغه‌های این شرکت‌ها که موجب افزایش تمایل آن‌ها به سپردن کار به شرکت‌های دیگر می‌شود، هزینه بالا، زمان انجام کار و احتمال دیر رسیدن محصول به بازار است.
در مجموع این مطالعه نشان می‌دهد که فضای زیادی برای بهبود هزینه و زمان در فرآیند تولید نمونه اولیه بوردهای مدارچاپی وجود دارد که با استفاده از چاپ سه‌بعدی می‌توان این بهبودها را انجام داد.
سایمون فراید از مدیران شرکت نانودیمنشن می‌گوید: « سپردن تولید نمونه اولیه بوردهای مدار چاپی به کارگزاران خارج از شرکت مزایای و معایب خاص خود را دارد. انجام این کار در داخل شرکت پر هزینه و زمان‌بر است و در عین حال برون سپاری آن نیز خطر از دست رفتن مالکیت فکری را دارد. فناوری چاپ سه‌بعدی می‌تواند به حل این مشکل کمک شایانی کند.»