Nanoethics به سؤالات و حواشی فناوری نانو پاسخ می‌دهد

فناوری‌ نانو در کنار پتانسیل‌هایی که دارد برای عموم مردم سؤالاتی ایجاد می‌کند که باید به آن‌ها پاسخ داد. اخیراً حوزه‌ای موسوم به نانواخلاق (Nanoethics) برای بررسی حواشی این فناوری ظهور کرده است. کتاب‌های متعددی در این حوزه منتشر شده‌است.

آیا به دلیل وجود مسائل و حواشی اجتماعی و اخلاقی فناوری‌ نانو باید از این فناوری پرهیز کرد؟
فناوری‌ها در حال تغییر هستند و شرکت‌های زیادی در حال وارد شدن به حوزه فناوری‌ نانو هستند. برخی این فناوری‌ را همانند یک سیاه‌چاله می‌بینند که همه چیز را خواهد بلعید! حواشی فناوری‌ نانو باید مورد بررسی قرار گرفته و مسائل اخلاقی آن مدیریت شود.
در حال حاضر برخی از شاخه‌های فناوری‌ نانو نظیر نروتکنولوژی (Neurotechnology) با سرعت فزاینده ای در حال رشد هستند. این حوزه بسیار جدید بوده به طوری که بسیاری از آینده این فناوری چیزی نمی‌دانند. در حال حاضر محققان روی حوزه‌هایی مانند نانوروبات، نانوزیست فناوری و نانودارو کار می‌کنند.
قبل از این که این مفاهیم برای عموم مردم مطرح شود باید تعریف دقیق از این حوزه‌ها به دست داد. فناوری‌ نانو در تعریف عمومی به علم دستکاری ذرات در مقیاس اتمی و مولکولی گفته می‌شود. از نقطه نظر مکانیکی، به مهندسی سیستم‌ها در مقیاس مولکولی گفته می‌شود.
ممکن است بسیاری از مشتریان شما علاقه‌ای به دانستن چیزی در مورد فناوری‌ نانو نداشته باشند، اما شما باید آمادگی لازم برای تفکیک حقیقت از رویا یا ترس را داشته باشید و درصورت لزوم مردم را توجیه کنید.
پتانسیل فناوری‌ نانو در بخش پزشکی بسیار وسیع است. میکیو کاکو در کنار آینده ذهن می‌نویسد: «نانوروبات‌ها به نظر بسیار ساده می‌رسند، ماشین‌های اتمی بازو و پا دارند که قادر به گرفتن مولکول‌ها هستند. این نانوروبات‌ها خود می‌توانند نانوروبات‌های دیگری را خلق کنند. پس کافی است شما یک نانوروبات بسازید و سپس مواد خام مورد نظر را در اختیار او قرار دهید تا برای شما نانوروبات‌های دیگری بسازد.»
اخیراً حوزه‌ای به نام نانواخلاق (Nanoethics) ظهور کرده است که در آن به بررسی مسائل اخلاقی فناوری‌ نانو پرداخته می‌شود. کتاب‌هایی در این حوزه منتشر شده‌است. در این کتاب‌ها به بررسی نگرانی‌های اجتماعی و اخلاقی پیرامون فناوری‌ نانو پرداخته می‌شود.