نشست معرفی کاربردهای نانوپوشش‌ها در صنعت شیرآلات بهداشتی برگزار شد

نشست تخصصی «معرفی کاربردهای نانوپوشش‌ها در صنعت شیرآلات بهداشتی» با هدف آشنایی صنعت‌گران فعال در حوزه شیرآلات با پتانسیل‌های فناوری‌نانو، در تاریخ شانزدهم خردادماه ۹۵ در محل ستاد توسعه فناوری نانو، برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت‌و‌بازار ستاد توسعه فناوری نانو به معرفی ستاد و دستاوردهای حوزه فناوری‌نانو در ۱۰ سال گذشته پرداخت.

وی  با تاکید بر رویکرد اصلی برنامه ۱۰ساله دوم ستاد جهت توسعه صنعتی و تولید محصولات و صادرات فناوری‌ها و محصولات ایرانی به بازارهای جهانی افزود: «هدف از برگزاری نشست‌های تخصصی با صنایع مختلف آشنایی صنایع با فناوری‌نانو و پتانسیل‌ها و کارایی این فناوری نوین است تا صنایع با استفاده از این پتانسیل‌ها و ایجاد نوآوری و فضای رقابتی سبب ایجاد تحول و نهایتا بهبود کیفیت محصولات و صنایع خود شوند.»

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو خاطر نشان کرد: «ستاد توسعه فناوری نانو در راستای رسوخ فناوری نانو در صنعت تاکنون ۲۰۰ طرح در دوبخش شرکت‌های صنعتی متوسط (۱۴۰ مورد از جمله بهران فیلتر، نیرومحرکه و…)  و شرکت‌های صنعتی بزرگ (۶۰ مورد شامل گروه صنعتی گلرنگ، مپنا، تراکتورسازی و پتروشیمی غدیر) به اجرا رسانده است.»

دکتر اسدی‌فرد خاطر نشان کرد: «یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنایع در کشورها توسعه خطوط تولید و ماشین‌آلات صنعتی است، این موضوع نیز یکی از برنامه‌های جدی ستاد توسعه فناوری نانو در سال‌های آتی است.»

وی در پایان تصریح کرد: «سرمایه‌گذاری و بودجه سالانه ایران در حوزه نانو در حال حاضر ۲۰ میلیون دلار است در حالی که در آمریکا سالانه ۲ میلیارد دلار در بحث‌های زیرساختی و توسعه‌ای نانو از سوی دولت این کشور و چندین برابر این بودجه از سوی صنایع در راستای توسعه فناوری نانو اختصاص می‌یابد. بنابراین بایستی صنایع بیشتر در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری نانو ورود کنند این اتفاق مطمئنا سبب رقابت‌پذیری، رشد و توسعه صنایع نیز خواهد بود.»

در ادامه نشست، دکتر علم‌خواه، کارشناس صنعتی ستاد توسعه فناوری‌نانو در حوزه نانوپوشش سخنرانی با موضوع «نانوپوشش‌ها در صنعت شیرآلات بهداشتی (فناوری، کاربردها و فرصت‌های تجاری)» ارائه نمود.

وی در خصوص عوامل خرابی قطعات در صنعت خاطر نشان کرد: «با توجه به اینکه ۷۰ درصد خرابی قطعات در صنایع به دلیل تخریب‌ سطوح، ۱۵ درصد شکست و ۱۵ درصد به دلیل کهنگی است بایستی عوامل تخریبی را با استفاده از روش‌های نوین و کارامد کاهش داد.»

علم‌خواه افزود: «آلودگی محیط‌ زیست ناشی از آبکاری کروم سخت، عدم تولید محصولات با تنوع رنگی مختلف و مقاومت در برابر سایش، خراش، کدرشدگی بر اثر استفاده از محلول‌های شیمیایی و نداشتن خواصی مانند آنتی‌باکتریال و ضداثرانگشت از جمله چالش‌های مهم در صنعت تولید شیرآلات صنعتی است. در راستای رفع این چالش‌ها استفاده از فناوری‌نانوپوشش‌ها از جمله فناوری ‌PVD و نانوآبکاری راهکاری مناسب و کارآمد است.»

وی ادامه داد: «نانوپوشش‌ها براساس کاربردشان به چهار دسته پوشش‌های سخت، پوشش‌های تزیینی، نوری و الکترونیکی تقسیم می‌شوند. همچنین سه روش لایه‌نشانی کلی شامل حالت گازی (روش‌های CVD،PVDو IBAD)، حالت محلول (روش‌های رسوب‌دهی محلول‌شیمیایی، رسوب‌دهی الکتروشیمیایی و سل- ژل) و حالت مذاب یا نیمه‌مذاب (روش‌های لیزر، پاشش‌حرارتی و جوشکاری‌) موجود و با توجه کاربرد و خواص مورد انتظار  بهره‌برداری می‌شوند.»

به گفته دکتر علم‌خواه، نانوپوشش‌ها در صنعت شیرآلات بهداشتی در  بخش ابزارها و قالب‌های ساخت شیرآلات مانند ابزارهای ماشین‌کاری و قالب‌های ریخته‌گریی و در بخش ایجاد پوشش‌های رنگی و با دوام بر شیرآلات بهداشتی و یراق‌آلات ساختمانی کاربردهای گسترده‌ای دارند. همچنین از دیگر کاربردهای نانوپوشش‌ها در این صنعت می‌توان به ایجاد خاصیت‌هایی چون ضدسایش، خودتمیزشوندگی، ضد‌اثر‌انگشت و آنتی‌باکتریال اشاره نمود.

وی  در ادامه شماتیکی از دستگاه ‌PVD و نحوه عملکرد آن را معرفی و تشریح نمود و در پایان تصریح کرد: «در مجموع بهره‌گیری از فناوری نانوپوشش‌ها در صنعت شیرآلات بهداشتی می‌تواند سبب افزایش کیفیت سطحی مقاوم به خراش محصولات و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و حذف مضرات احتمالی در این صنعت، افزایش تنوع رنگی‌شیرآلات و نهایتا افزایش جذب مشتری می‌گردد.»

در بخش دوم این نشست مهندس موسوی‌زاده کارشناس کارگروه صنعت‌و‌بازار ستاد توسعه فناوری نانو به تشریح برنامه‌های حمایتی ستاد نانو در راستای توسعه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی پرداخت.

از جمله جذابیت‌های این برنامه حمایتی می‌توان به این موارد اشاره کرد:
– سود پایین تسهیلات نسبت به وام‌های بانکی (۱۰ درصد)؛
– فرایند سریع دریافت تسهیلات (حداکثر یک ماه کاری)؛
– سقف لیزینگ: ۸۰ درصد مبلغ دستگاه؛
– تا ۴ ماه سقف استراحت جهت ساخت و تحویل دستگاه؛
– و زمان بازپرداخت ۲۴‌ماه.

همچنین سایر حمایت‌های این برنامه‌ شامل «امکان پوشش‌دهی رایگان ( تحقیق و توسعه)»، «رصد آخرین فناوری‌ها (کمک هزینه تحلیل پتنت)» و «امکان بهره‌مندی از خدمات پوشش دهی با تسهیلات ۶ ماهه» است.

در ادامه این نشست مهندس رشیدی مدیر فنی شرکت یارنیکان صالح به معرفی دستگاه ARCPVD طراحی و ساخته شده در این شرکت پرداخت. به گفته مهندس رشیدی سازگاری با محیط‌ زیست، افزایش مقاومت در برابر خوردگی، ایجاد رنگ‌های مختلف و کاهش هزینه‌های تولید در مقیاس صنعتی ازجمله ویژگی‌های استفاده از روش PVD در راستای ایجاد نانوپوشش‌ها بر محصولاتی چون شیرآلات بهداشتی است.

در بخش پایانی این نشست، حاضران سوالات و چالش‌های خود را در خصوص مطالب مطرح شده بیان‌کرده و مهندس نجیمی، دبیر کارگروه صنعت‌و‌بازار ستاد توسعه‌فناوری نانو، مهندس موسوی‌زاده، دکتر علم‌خواه و مهندس رشیدی پاسخ‌گوی سوالات بودند.

از جمله موارد مطرح شده می‌توان به نکات زیر اشاره نمود:
– قیمت تمام شده محصولات در روش PVD و صرفه اقتصادی این روش نسبت به روش آبکاری؛
– ظرفیت خروجی دستگاه ArcPvd شرکت یارنیکان صالح؛
– خدمات و حمایت‌های ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص پوشش‌دهی قالب‌ها و فرآیندهای تولید؛
– مشکلات تمیزکاری سطوح پیش از فرآیند پوشش‌دهی و ضایعات ایجاد شده در این فرایند؛
– ایجاد تنوع رنگی در شیرآلات؛
– و تکرارپذیر فرایند سیستم پوشش‌دهی.

لازم به ذکر است در این نشست تخصصی نمایندگانی از شرکت‌های  فعال در حوزه ساخت شیرآلات بهداشتی از جمله شیبه، رهآب، کلارپویا، کیان، ریسکو، نوتریکا و KWC حضور داشتند.