ارائه فناوری چاپ سه بعدی سلول‌های بنیادی

دو شرکت فعال در حوزه چاپ سه بعدی، قصد دارند روشی برای تولید انبوه سلول‌های بنیادی ارائه کنند. آن‌ها به دنبال فناوری چاپ سه بعدی سلول‌های بنیادی هستند.

شرکت نانودیمنشن (Nano Dimention)، یکی از پیشروان صنعت چاپ سه بعدی ادوات الکترونیکی، اعلام کرد که آزمایش‌های انجام شده روی چاپگر سه بعدی این شرکت برای تولید سلول‌های بنیادی با موفقیت انجام شده است. این آزمون اولیه با همکاری شرکت آسلتا (Accelta) انجام شده است. آسلتا دارای فناوری‌های ویژ‌ه‌ای برای تولید سلول‌های بنیادی و تخصصی کردن آن‌ها برای کشف دارو است.
این امکان‌سنجی در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ انجام شده است و در آن به بررسی چگونگی استفاده از این فناوری و چاپگر سه بعدی برای تولید سلول‌های بنیادی پرداخته می‌شود.
آمیت درور، مدیرعامل نانودیمنشن، می‌گوید: «چاپ سه بعدی سلول‌های زنده فناوری است که در حال حاضر نقش بسیار مهمی در بخش تحقیقات پزشکی ایفا می‌کند. اما برای رسیدن به سقف پتانسیل‌های این حوزه باید بهبودهایی در بخش سرعت چاپ، قدرت تفکیک چاپ و کنترل سلول‌ها انجام داد. با ترکیب فناوری جوهر افشان سریع و دقیق ما با فناوری‌های معلق‌سازی سلول‌های بنیادی شرکت آسلتا می‌توانیم فناوری جدیدی ارائه کنیم که مهندسان و محققان بتوانند سلول‌های مورد نظر خود را با سرعت بالا به تولید انبوه برسانند.»
این دو شرکت قصد دارند با همکاری هم روی این فناوری کار کنند و در نهایت ماهیت حقوقی تازه‌ای برای توسعه این فناوری ایجاد کنند. در واقع این سرمایه‌گذاری جدید باید از طریق این ماهیت تازه انجام شود.
چاپ زیستی سه بعدی با استفاده از هر دو فناوری این دو شرکت انجام می‌شود. در واقع این دو شرکت دارای پتانسیل تسریع فرآیند تولید سلول‌های زنده هستند.
با استفاده از سامانه کشت سلولی مبتنی بر معلق‌سازی شرکت آسلتا می‌توان میلیاردها سلول بنیادی با کیفیت بالا تولید کرد. با این فناوری می‌توان سلول‌های بنیادی زیادی تولید کرد و با استفاده از سیستم چاپی از آن‌ها برای تولید بافت یا اندام‌های پیچیده استفاده کرد.
این دو شرکت به دنبال انجام آزمون‌های اولیه روی ارزیابی این فناوری هستند تا از آن برای ارائه روشی به‌منظور چاپ سه بعدی ساختارهای زیستی استفاده کنند.
براساس گزارش‌های منتشر شده بازار چاپ سه بعدی زیستی در سال ۲۰۱۴، ۴۸۱ میلیون دلار بوده که در سال ۲۰۲۴ به رقم ۶ میلیارد دلار خواهد رسید.