راه‌اندازی کارخانه تولید گرافن در کانادا

یک شرکت کانادایی در حال راه‌اندازی کارخانه‌ای برای تولید گرافن است. این شرکت در حوزه فرآوری گرافیت و تولید گرافن برای استفاده در حوزه‌های مختلف فعالیت دارد.

تونی گرنت، مدیرعامل شرکت الکورا اندوانسد متریالز (ELCORA ADVANCED MATERIALS)، گزارشی از پیشرفت این شرکت در توسعه آزمایشگاه تحقیق و توسعه گرافنی خود منتشر کرده است.
ساخت کارخانه تولید گرافن این شرکت در ایالت نواسوشیا از ماه فوریه ۲۰۱۶ آغاز شده‌است. تجهیزات و ادوات لازم برای این کار، طبق برنامه در حال نصب و راه‌اندازی است.
این آزمایشگاه روی توسعه و بهینه‌سازی زنجیره تولید گرافن در مقیاس صنعتی کار می‌کند و همچنین به تحقیقات در بخش استفاده از گرافن در ذخیره‌سازی انرژی، پوشش‌ها و الکترونیک چاپی می‌پردازد.
این کارخانه با فضایی در حدود ۲۰۰۰ فوت مربع برای فراوری گرافیت استخراج شده از معدن ساخته شده‌است و همچنین برنامه‌ای برای تولید گرافن با کیفیت بالا در مقیاس صنعتی در این کارخانه وجود دارد.
یکی از برنامه‌های این شرکت، استفاده از این آزمایشگاه برای توسعه کاربردهای گرافن است. در صورتی که تمام ظرفیت این شرکت برای تولید گرافن به کار گرفته شود، سالانه ۱۰۰ کیلوگرم گرافن با کیفیت بالا تولید خواهد شد. این شرکت پیش‌بینی‌ می‌کند که تا پایان ماه ژوئن سال جاری، این شرکت بتواند به این ظرفیت تولید گرافن برسد.
گرافن یکی از مواد بسیار جالب توجه است که کاربردهای وسیعی در صنعت دارد. میلیاردها دلار در سال صرف تحقیق و توسعه این فناوری می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در حال پتنت کردن فناوری گرافنی خود هستند. با این حال هنوز مشکل تولید کم گرافن در جهان وجود دارد.
کیفیت بالای گرافن برای استفده در حوزه‌های مختلف زمانی تحقق پیدا می‌کند که این ماده یک تا دو لایه داشته باشد. برای رسیدن به این محصول باید از تجهیزات آزمایشگاهی برای تولید استفاده کرد. با این حال از گرافن تنها می‌توان برای بخش تحقیقات استفاده کرد و هزینه تولید نیز بالا خواهد بود. در حال حاضر تنها ۵ یا ۶ شرکت بین‌المللی مدعی تولید صنعتی گرافن هستند. در این میان چینی‌ها نیز ادعاهایی مبنی بر تولید صنعتی گرافن دارند. بیشتر نمونه‌های گرافنی تولید شده معمولا بیش از ۱۰ لایه دارند.
این شرکت که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده به دنبال تولید گرافن و فرآوری گرافیت است.