ساخت نانوچاقویی برای برش غشاء سلول

یک شرکت فعال در حوزه فناوری‌نانو، نمونه اولیه نوعی نانوچاقو برای برش غشاء سلول را تولید کرده است. این نانوچاقو می‌تواند تعداد زیادی سلول را برش زده و ترکیبات درمانی را بعد از برش وارد سلول نماید.

نانت وورکس (NantWorks) شرکتی است که توسط پاتریک سون شیونگ تاسیس شده‌است. شیونگ مخترع اولین عامل شیمی‌درمانی نانوذره‌ای موسوم به Abraxane است.
شیونگ اخیرا اعلام کرده است که موفق به استفاده از نانوچاقوی گرمانوری در جراحی شده است. این کار با همکاری محققان آزمایشگاه پزشکی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Cell Metabolism منتشر شده‌است.
بیماری‌های مربوط به جهش DNA میتوکندری بسیار رایج هستند. ابزارهای مناسب برای مقابله با این بیماری‌ها بسیار محدود هستند چرا که این ابزارها از کارایی بالایی برخوردار نیستند.
این نانوچاقوی گرمانوری از لیزر پالسی بهره می‌گیرد. این چاقو قادر است غشاء سلول را باز کرده و به‌صورت هم‌زمان ابزاری نیز برای وارد کردن مواد مورد نظر به درون سلول به کار گرفته می‌شود. شرکت نانوکاو (NanoCAV) از زیرمجموعه‌های نانووورکس اقدام به ساخت نمونه اولیه این چاقو کرده است. با این نانوچاقو می‌توان ۱۰۰ هزار سلول را برش زد.
محققان این شرکت با استفاده از این نانوچاقو موفق شدند به درون سلول‌هایی که دچار نقص کارایی هستند، ترکیبات مورد نظر خود را وارد کنند و با این کار عملکرد سلول را به حالت اولیه باز می‌گردانند.
شیونگ می‌گوید: «پتانسیل‌های پزشکی این روش به ما کمک می‌کند تا تحقیقات روی میتوکندری را با شرایط بهتری انجام داد و از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده کرد. همکاری با دانشگاه کالیفرنیا در این پروژه به ما کمک زیادی در ساخت نمونه اولیه داشت. این نمونه اولیه نشان داد که این ابزار می‌تواند کارایی بالایی داشته و در عین حال کارهایی را که پیش از این محققان قادر به انجام آن نبودند را انجام داد.»
شرکت نانووورکس با هدف همگرایی میان علوم مختلف برای استفاده در بخش پزشکی فعالیت می‌کند. این شرکت به دنبال ارائه فناوری‌هایی است که با استفاده از آن بتوان فرآیند درمان را تسریع کرد. این شرکت در حال تجاری‌سازی فناوری‌هایی در حوزه تشخیص طبی و درمان بیماری است.