«مرکز گرافن کمبریج» موتور توسعه اقتصادی منطقه کمبریج است

به اعتقاد بسیاری از متخصصان، مرکز گرافن کمبریج می‌تواند رشد اقتصادی منطقه کمبریج در بریتانیا را تحت تأثیر قرار داده و با ایجاد فرصت‌‌های شغلی به توسعه اقتصادی این منطقه کمک کند. حتی این امکان وجود دارد که این مرکز به‌عنوان پیشگام جهانی حوزه گرافن با بازیگ

چارلز کتان کتابی با عنوان «The Cambridge Phenomenon: Global Impact» به چاپ رسانده است که در آن اهمیت مرکز گرافن کمبریج در تسریع توسعه زنجیره ارزش در تولید مواد پیشرفته مورد بررسی قرار گرفته است.
اندریا فراری، مدیر مرکز گرافن کمبریج، می‌گوید: «گرافن در حال باز کردن مسیر توسعه خود است و به زودی از آزمایشگاه وارد بازار می‌شود. این ماده می‌تواند فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کند و رشد اقتصادی منطقه کمبریج را افزایش دهد. کمبریج فضای مناسبی برای ایجاد شبکه گرافن در بریتانیا و حتی اروپا دارد به طوری که امکان ایجاد پیشگامی جهانی گرافن در این منطقه وجود دارد تا به توسعه محصولات جدید مبتنی بر گرافن و دیگر مشتقات گرافنی کمک کند.»
محققان متعددی در این مرکز فعالیت دارند. کلر گری از جمله این پژوهشگران است که در بخش شیمی مرکز گرافن کمبریج روی ساخت نسل جدیدی از باتری‌ها فعالیت دارد. مت آتاتور از دیگر پژوهشگران این مرکز است که در دپارتمان فیزیک فعالیت دارد. آتاتور روی استفاده از مواد لایه‌ای در اپتیک کوانتومی کار می‌کند. یکی از پتانسیل‌های کاربردی این فناوری، استفاده از این لایه‌ها در شبکه‌های کامپیوتری مبتنی بر مکانیک کوانتوم است؛ شبکه‌هایی که بسیار قدرتمندتر از کامپیوترهای کلاسیک هستند.
در مرکز گرافن کمبریج شرکت‌های مختلف نظیر کمبریج نانوسیستمز (Cambridge Nanosystems) فعالیت دارند. این شرکت مقادیر زیادی گرافن برای استفاده در بخش صنعتی تولید می‌کند که اخیراً ارتباط و همکاری نزدیکی با یکی از تولیدکنندگان خودرو ایجاد کرده است.
شرکت فلس‌انیبل (FlexEnable) نمایشگر‌های انعطاف‌پذیر تولید می‌کند. چاچ میلیگان، مدیرعامل این شرکت، می‌گوید: «مرکز گرافن کمبریج فرصت‌های زیادی برای بخش صنعت و دانشگاه ایجاد می‌کند. ما بسیار خوشحالیم که با این مرکز همکاری داریم و از فعالیت‌های آن‌ها حمایت می‌کنیم. گرافن ماده‌ای است که کاربردهای متعددی در بخش الکترونیک انعطاف‌پذیر دارد به طوری که می‌توان از آن در ساخت نمایشگر و حسگر استفاده کرد.»
علاوه براین شرکت‌ها، بازیگرانی بزرگ از صنعت مخابرات نظیر نوکیا نیز با مرکز گرافن کمبریج همکاری دارند. همچنین یک کنسرسیوم اروپایی اقدام به سرمایه‌گذاری در این مرکز کرده است.