برنامه دو هفته‌ای «آشنایی با فناوری‌ نانو» برای دانش‌آموزان منتخب

دانشگاه کامرون هر ساله یک برنامه آموزشی دو هفته‌ای برای دانش‌آموزان منتخب مدارس برگزار می‌کند که در آن فعالیت‌های مختلفی برای آموزش فناوری‌ نانو به دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

نانواکسپلور (NanoExplorers) نام برنامه‌ای است که در آن دانش‌آموزان برای آشنایی با فناوری‌ نانو در یک دوره دو هفته‌ای شرکت می‌کنند. در این برنامه انواع محصولات ساخته شده از فناوری‌ نانو نظیر روبات‌های پرنده به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.
مسئولان دانشگاه کامرون، روباتی را به حرکت در می‌آورند که با خود پاپ کورن حمل ‌می‌کند سپس به تشریح این روبات و فناوری به کار رفته در آن می‌پردازند.
معمولاً دانش‌آموزان به دو دسته تقسیم شده و به‌صورت موازی در کلاس‌های مختلف نظیر ماشین‌های ابررسانا یا شیمی رنگ حضور می‌یابند. عصر این دو گروه جای خود را با هم عوض کرده و آموزش‌ها به گروه دیگر داده می‌شود.
نالی، استاد رشته شیمی دانشگاه کامرون، است. او ۲۴ سال در دانشگاه سابقه تدریس داشته و در مجموع ۴۶ سال در مقاطع مختلف تدریس کرده است. نالی می‌گوید: «من می‌خواهم این بچه‌ها لحظات خوبی را در اینجا سپری کنند. به همین دلیل فعالیت‌های مختلفی به آن‌ها آموزش می‌دهم.»
نالی علیرغم سابقه طولانی در تدریس، از این که چنین فرصتی برای آموزش فناوری‌ نانو برای او فراهم شده بسیار خوشحال است. در این دوره‌ها، فعالیت‌های مختلف آموزش و انجام کار دستی به دانش‌آموزان محول می‌شود. «علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات» یا به اختصار (STEM)، از جمله موضوعات آموزشی در حوزه فناوری‌ نانو است.
نالی می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم به این دانش‌آموزان چیزهایی را آموزش بدهیم که در مدرسه به آن‌ها تدریس نمی‌شود.»
نانواکسپلور در دو هفته، سه هدف اصلی را دنبال می‌کند. دانش‌آموزان با فناوری‌ نانو آشنا می‌شوند، با فرصت‌های موجود در STEM آشنا شده و احتمالاً تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند و در نهایت به‌عنوان افراد مطلع در فضای آموزش خود شناخته می‌شوند.
افراد مختلفی برای شرکت در این دوره‌ها درخواست می‌دهند و از میان درخواست کنندگان، ۲۴ دانش‌آموز انتخاب می‌شوند. در طول این دو هفته، دانش‌آموزان در خوابگاه‌های دانشگاه زندگی می‌کنند و آخر هفته به خانه‌های خود باز می‌گردند.
تمام طول روز آن‌ها با فعالیت‌ها و پروژه‌های مختلف پر شده‌است. برای مثال، امسال دانش‌آموزان جراحی قلب یک گاو را از نزدیک مشاهده کردند. همچنین مقدار نیروی G وارد شده بر بدن در حین سوار شدن به ترن هوایی برای آن‌ها محاسبه شد. چگونگی تشخیص مجرم با توالی‌سنجی DNA در سر صحنه جرمی ساختگی نیز برای آن‌ها تشریح شد. برای دانش‌آموزان با استفاده از نیتروژن مایع بستنی درست کردند.
در روز آخر به دانش‌آموزان یک فایل پاورپوینت از آموزش‌های این دوره ارائه شد.