ثبت پتنت نانوداروی آنتی‌بیوتیک

یک شرکت فعال در حوزه نانودارو، موفق به ثبت یک پتنت در حوزه فناوری رهاسازی دارو شده است. این فناوری نوعی نانوذرات بلوری لیپیدی است که برای از بین بردن عفونت بسیار مؤثر است.

شرکت ماتیناس بیوفارما (Matinas BioPharma) در حوزه توسعه زیست‌دارو فعالیت دارد و در حال حاضر اقدام به انجام آزمون بالینی برای سنجش ایمنی و اثربخشی درمانی نوعی زیست‌دارو کرده است.
ماتیناس بیوفارما اعلام کرد که پتنت اخیر این شرکت که با شماره ۱۴/۶۰۹۲۳۵ و عنوان « Cochleates Made with Soy Phosphatidylserine » به دفتر ثبت اختراعات USPTO تحویل داده شده بود مورد تأیید قرار گرفته و با شماره ۹۳۷۰۵۷۲ به ثبت رسیده است.
در این پتنت روشی جدید برای تولید نانوذرات بلوری لیپیدی ارائه شده است. این فرمولاسیون جدید می‌تواند به عنوان آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن عفونت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
رولف رونگن از مدیران این شرکت می‌گوید: «پذیرش این پتنت از سوی USPTO موجب حفظ مالکیت فکری یافته ما می‌شود و ما می‌توانیم با فراق بال روی توسعه این فناوری کار کنیم. این دارو که از طریق خوراکی استفاده می‌شود، هیچ سمیتی ندارد و برای بدن ایمن است.
جیمز جابور از مدیران این شرکت می‌گوید: «یکی از اهداف راهبردی ما این است که مالکیت فکری دستاوردهای خود را حفظ کنیم و در عین حال این یافته را از بخش آزمایشگاهی به محصول تبدیل کنیم. این پتنت حاوی فرمولاسیونی است که از ترکیب رازهای تجاری‌ ما ایجاد شده است.»
 مدیران این شرکت با دانشگاه روتگر و دانشگاه ایالتی نیوجرسی همکاری نزدیکی دارند. به همین دلیل فناوری‌های مختلفی به صورت لیسانس از این دانشگاه‌ها در اختیار شرکت ماتیناس قرار گرفته است.
MAT2203 یکی از فرمولاسیون‌های این شرکت است که آزمون بالینی روی آن انجام شده و تاکنون نتایج خوبی به دست آورده است. این دارو اثرات جانبی اندکی دارد و ایمنی آن از سوی داوطلبانی که این دارو را مصرف کردند به اثبات رسیده است.
MAT2501 فرمولاسیون دیگری است که نوعی آنتی‌بیوتیک از طریق فناوری رهاسازی نانوذرات بلور لیپیدی وارد بدن بیمار می‌شود. این دارو از نوع آمینوگلیکوساید است و می‌تواند عفونت‌ها را از بین ببرد.