شرکت داسی دوچرخهای ساخته است که در بدنه آن از گرافن استفاده شدهاست. بدنه این دوچرخه ۷۵۰ گرم وزن دارد که مسئولان این شرکت معتقداند که میتوان آن را تا ۲۰۰ تا ۳۵۰ گرم کاهش داد.
ساخت بدنه گرافنی دوچرخهای با وزن ۷۵۰ گرم
شرکت انگلیسی داسی (Dassi) اعلام کرد دوچرخهای ساخته که در بدنه آن از گرافن استفاده شدهاست. این دوچرخه ۷۵۰ گرم وزن داردو مسئولان این شرکت مدعی هستند که به زودی وزن این دوچرخه را نصف کرده و به رقم ۳۵۰ گرم برسانند.
برای ساخت بدنه این دوچرخه بیش از یک درصد وزنی گرافن با رزین اپوکسی ترکیب شده و سپس روی آن الیاف کربنی قرار داده شدهاست. البته این اولین باری نیست که دوچرخهای با این وزن ساخته میشود. اما این دوچرخه قابلیت سبکتر شدن را دارد به طوری که استوارت ابوت، مدیرعامل داسی و بنیانگذار این شرکت، میگوید که وزن این دوچرخه قابل کم شدن بوده و میتوان آن را تا ۲۰۰ گرم رساند. لازم به ذکر است که استوارت ابوت پیش از این در شرکت رولزرویس به طراحی محصولات هوافضا مشغول بوده است.
ابوت معتقد است که این بدنه را میتوان به وزن ۳۵۰ گرم رساند، اما مسئله اصلی فرآیند لایه لایه کردن است که نیاز به خارج کردن مقداری آهن است. این بدنه از ۶ لایه کامپوزیت گرافنی تشکیل شده که روی آن یک لایه الیاف کربنی نیز قرار دارد.
آنچه که از بیرون دیده میشود، لایه الیاف کربنی است که ظاهری شبیه به دیگر محصولات داسی دارد. در واقع گرافن در زیر این لایه قرار گرفته است.
مزیت این دوچرخه تنها سبکی آن نیست، بلکه استحکام بالایی داشته و در عین انعطافپذیری، رسانایی الکتریکی بالایی نیز دارد. از سوی دیگر مقدار گرافن در این بدنه کم بوده که از نظر اقتصادی خبر خوبی است؛ چرا که هر گرم گرافن تقریبا ۵۰ پوند قیمت دارد که بسیار گرانتر از طلا است.
در بدنه این دوچرخه تنها از گرافن استفاده نشده، بلکه در بخشهای دیگر آن نظیر صندلی و قاب چراغها نیز از این ماده استفاده شدهاست.
شرکت بریک کلین کامپوزیت بخش ساخت لایههای گرافنی این دوچرخه را انجام داده است. الیاف کربنی نیز توسط شرکت SHD انگلستان ساخته شدهاست.