همکاری هند و انگلستان برای توسعه انرژی خورشیدی با فناوری‌ نانو

دو کشور هند و انگلستان شبکه‌ انرژی خورشیدی راه‌اندازی کرده‌اند و در این مسیر قرار است از فناوری‌ نانو برای توسعه این فناوری استفاده کنند. راه‌اندازی این شبکه در راستای همکاری‌های پیشین این دو کشور در بخش علم و فناوری است.

هارش واردهان، وزیر علوم و فناوری هند، اخیراً همتای انگلیسی خود، جو جانسون، را در نشست انجمن نوآوری و علم هند/انگلستان ملاقات کرده است. در این نشست واردهان خبر راه‌اندازی شبکه انرژی خورشیدی هند/انگلستان را اعلام کرد. در این شبکه قرار است دو کشور با استفاده از فناوری‌ نانو روی توسعه پیل‌های خورشیدی کار کنند. این کار در قالب همکاری مشترک انجام خواهد شد.
واردهان می‌گوید: «انگلستان یکی از کشورهای پیشرو در علم و فناوری است. به همین دلیل ما به دنبال همکاری مشترک و استفاده از پتانسیل‌های این کشور هستیم. هند روی انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت‌های زیادی انجام داده است و ما اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که لازم است وارد همکاری فعالانه‌ای با انگلستان شویم.»
دو کشور قرار است روی سیستم‌های میکروشبکه‌ای کار کنند. هند ۵۰ کرور در مدت ۵ سال روی این شبکه سرمایه‌گذاری خواهد کرد و در این مسیر از کمک انجمن تحقیقات انگلستان کمک خواهد گرفت. این کار در قالب برنامه‌ای موسوم به «Newton Bhabha» انجام خواهد شد. این انجمن اعلام کرده که به محققان هندی اجازه دسترسی به تجهیزات پراش نوترونی را خواهد داد. این تجهیزات در انجمن زیرساخت‌های علم و فناوری انگلستان در آزمایشگاه Rutherford Appleton آکسفورد قرار دارد.
واردهان می‌گوید: «ما جلسه خوبی با محققان حوزه زیست‌پزشکی داشتیم. این جلسه به ما کمک خواهد کرد تا در مسیر ماموریت‌های مرتبط با فناوری‌ نانو و توسعه نانومواد موفق‌تر عمل کنیم. هند در حال حاضر در حوزه فناور‌ی‌ نانو در جهان رتبه سوم را دارد.»
به نظر می‌رسد دولت‌های هند و انگلستان در حوزه علم و فناوری، ارتباطات بسیار نزدیکی ایجاد کرده‌اند و این موضوع از عناصر همیشگی همکاری طرفین است. این روند از سال ۱۹۹۶ آغاز شده و در سال ۲۰۰۶ جهت‌گیری جدیدی پیدا کرده است، به طوری که تأسیس انجمن علم و فناوری را می‌توان نقطه عطفی در این رابطه دانست.