رقابت فشرده در بازار تجهیزات لایه‌نشانی اتمی تا سال ۲۰۲۴

براساس تحقیقی که اخیراً انجام شده‌است، رقابت فشرده‌ای در بازار ساخت تجهیزات لایه‌نشانی اتمی در جهان وجود دارد که البته تا سال ۲۰۲۴ فشرده‌تر خواهد شد. به دلیل افزایش دامنه استفاده از این تجهیزات در بخش فناوری‌ نانو و پیل‌های فتوولتائیک، تقاضا برای این بازا

وجود تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها در حوزه تجهیزات لایه‌نشانی اتمی (ALD) موجب شده تا رقابت در این بازار بسیار فشرده شود. اخیراً شرکت ترنسپرنسی مارکت ریسرچ تحقیقی در این حوزه انجام داده و در نهایت به این نتیجه رسیده است که این رقابت در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ به شدت افزایش می‌یابد.
در سال ۲۰۱۵، شرکت‌های ASM International، Applied Materials و توکیو الکترون ۹/۵۸ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارند. در این میان شرکت ASM International به‌عنوان مهمترین بازیگر این میدان بوده به طوری که بیش از ۲۸ درصد از سهم بازار جهانی را در بازار ALD در اختیار دارد. رقابت میان بازیگران اصلی این بازار از نظر توسعه محصول و بهبود خدمات می‌تواند این بازار را فشرده‌تر کند.
یکی از تحلیل‌گران بازار می‌گوید: «به دلیل پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری لایه‌نشانی ‌اتمی، استفاده از این دستگاه در بخش فناوری‌ نانو به شدت افزایش یافته است. گرم شدن زمین موجب شده تا تحقیقات روی پیل‌های فتوولتائیک افزایش یافته و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این حوزه انجام شود. فناوری لایه‌نشانی اتمی به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم در تولید این پیل‌ها نیز به موجب رشد تحقیقات در این حوزه، با افزایش تقاضا روبرو است.»
در این حوزه تقاضا برای دستگاه‌های لایه‌نشانی به منظور تولید لایه‌های مسی افزایش قابل توجهی داشته است. این امر به دلیل این است که این لایه‌های مسی کاربرد زیادی در تولید حافظه دارند. از سوی دیگر، برخی الزامات قانونی برای صادرات و همچنین سرمایه بالای مورد نیاز برای تولید این تجهیزات، از جمله موانع و محدودیت‌های موجود در مسیر تولید و فروش جهانی این دستگاه است. فقدان نیروی انسانی ماهر و نرخ آهسته لایه‌نشانی موجب شده تا رشد این بازار با مشکلاتی روبرو باشد.
البته توسعه صنعت الکترونیک انعطاف‌پذیر، پوشش‌های آبگریز و منسوجات الکترونیکی می‌تواند روی بسط و گسترش این بازار اثر مثبت داشته باشد. تحلیل‌گران بازار انتظار دارند که تقاضا برای استفاده از این فناوری در بخش ادوات ذخیره‌سازی انرژی افزایش یابد.