هجدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو برگزار شد

هجدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌ نانو سوم تا پنجم شهریورماه ۱۳۹۵ با حضور ۹۶ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

هجدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌ نانو با حضور ۹۶ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه
فردوسی مشهد برگزار شد. در طول برگزاری این دوره سه روزه شرکت‌کنندگان علاوه بر یادگیری مباحثی چون تدوین بوم کسب‌و‌کار، تجاری‌سازی محصولات نانو، جستجوی علمی پتنت در یک کار تیمی فضای کسب‌و‌کار را شبیه‌سازی کرده و دلایل عمده موفقیت و شکست شرکت‌ها را دریافتند.

در اولین کارگاه این دوره مهندس جاهدی، مدیر مرکز رشد فناوری اطلاعات در پارک علم و فناوری خراسان، به معرفی و تشریح بوم کسب و کار و بخش‌های اصلی آن پرداخت.

مهندس جاهدی در تعریف استارتاپ گفت: «استارتاپ، یک تیم یا سازمان است که بر پایه نوآوری استوار بوده و در شرایط عدم‌قطعیت، به صورت مداوم در جستجوی مدل کسب‌و‌کاری گسترش‌پذیر، تکرارپذیر و سود‌ده است و به سرعت قصد رشد و گسترش دارد.»
وی با بیان اینکه  ارکان یک استارتاپ را ایده، تیم و مدل کسب‌و‌کار تشکیل می‌دهند افزود: «مهم‌ترین دارایی‌های مورد نیاز برای عملکرد صحیح مدل کسب‌و‌کار منابع کلیدی شامل منابع فیزیکی،‌ منابع نامشهود (مانند ثبت اختراع برای حفظ مالکیت معنوی آن) منابع انسانی و مالی است.»

در کارگاه «تجاری‌سازی فناوری نانو» نیز دکتر ابراهیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به بیان کلیات و موارد کلیدی در  خصوص تجاری‌سازی در حوزه فناوری نانو پرداخت و تاکید کرد:«تجاری‌سازی، خلق ثروت از نوآوری است و این یک فرآیند است، بیان تجاری‌سازی با سایر روش‌های دیگر، منجر به تولید یک محصول متمایز و کسب ثروت از آن نمی‌شود.»
به گفته وی،‌ وجود یک ایده برای شروع، رشد یا توسعه‌ی کسب‌و‌کار ضروری است؛ اما تجارت‌پذیر شدن ایده نیازمند مطالعه، ارزیابی، تحلیل و مشاوره با صاحبان فن است.

دکتر ابراهیمی تصریح کرد:‌ «یک طرح تجارت‌پذیر در حوزه فناوری‌های نوین، پیچیدگی‌های مختلفی دارد. پیچیدگی ناشی از مقیاس، پیچیدگی ناشی از محتوی، پیچیدگی ناشی از تنوع، پیچیدگی ناشی از موقعیت و پیچیدگی مخلوط از انواع مختلف این پیچیدگی‌هاست، لزوما تولید یک محصول در آزمایشگاه نمی‌تواند تضمین‌کننده این باشد که در ابعاد صنعتی هم می‌توانید آن محصول را تولید کنید و آن را تجاری کنید».

سومین کارگاه هجدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو نیز همانند دوره‌های گذشته با موضوع «آشنایی با مالکیت فکری و جستجوی عملی پتنت» توسط  دکتر علم خواه برگزار شد.

همچنین در آخرین کارگاه با عنوان «انتقال تجارب کارآفرینان موفق» مهندس جعفری، دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو، با تعریف داستان‌ شکست‌و‌موفقیت شرکت‌های فناوری نانو، به ریشه‌یابی علت آن‌ها پرداخت.

گفتنی است، در طول سه روز برگزاری دوره شرکت‌کنندگان در ۹ گروه تیمی با مشارکت، هم‌فکری و راهنمایی مشاوران و کارشناسان به طراحی بوم کسب‌و‌کار خود پرداختند.

در پایان سومین روز نیز هریک از گروه‌ها طرح‌ کسب‌و‌کار تدوین شده خود را برای دوران ارائه نمودند و نهایتا سه تیم برتر معرفی و از آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

دکتر محمودرضا جعفری، رییس هیئت مدیره داروسازی اکسیر نانو سینا،‌ دکتر مالک نادری، رییس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر داوود بهره‌پور، رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان مشهد داوران هجدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های فناوری‌نانو بوده‌اند.

شایان ذکر است، نوزدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو به همت کارگروه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو ویژه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ۲۸ تا ۳۰ مهرماه در محل این دانشگاه برگزار می‌‌شود.

علاقمندان جهت آشنایی با دوره‌های توانمندسازی و ثبت‌نام می‌توانند به پایگاه اینترنتی دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو مراجعه نمایند.

گفتنی است، هجدهمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری‌ نانو سوم تا پنجم
شهریورماه ۱۳۹۵ با حضور ۹۶ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه
فردوسی مشهد برگزار شد.