گفتگو با دانش‌آموز ایرانی دارنده تندیس طلایی جهانی

طرح میکائیل حمیدی دانش‌آموز دبیرستان شهید بهشتی بجنورد با عنوان «سنتز سبز نانوذرات نقره و استفاده آن در بسته‌بندی» در لیست ۵ طرح طلایی جهان قرارگرفت و تندیس طلا را در «جشنواره بین‌المللی تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته» به خود اختصاص داد.

طرح میکائیل حمیدی دانش‌آموز دبیرستان شهید بهشتی بجنورد با عنوان «سنتز سبز نانوذرات نقره و استفاده آن در بسته‌بندی» در لیست ۵ طرح طلایی جهان قرارگرفت و تندیس طلا را در «جشنواره بین‌المللی تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته» به خود اختصاص داد. به منظور آشنایی بیشتر با این طرح، گفتگویی با این دانش‌آموز انجام شد که بخش‌هایی از آن در ادامه آمده است.

با سلام، لطفا خودتان را معرفی کنید.
سلام، میکائیل حمیدی دانش‌آموز پایه دهم رشته ریاضی فیزیک در مدرسه شهید بهشتی بجنورد مشغول به تحصیل هستم و فعالیت‌های تحقیقاتی خود را از سال ۱۳۹۲ در موسسه علمی آزاد شهریاران علوم و فنون بجنورد زیر نظر جناب آقای دکتر شریفی‌راد شروع کرده‌ام.

شما موفق به کسب تندیس طلایی «جشنواره بین‌المللی تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته» شدید، درباره این جشنواره و موضوع طرح خود توضیحاتی بفرمایید.
جشنواره International Festival of Commercialization of Advanced Technologies در may 2016 در کشور امارات متحده عربی- دبی برگزار شد. این برنامه توسط شرکت Alenjaz Exhibition  و با هدف جذب سرمایه‌گزاران مقیم دبی برگزار شد و ۱۲۳ طرح به جشنواره ارسال شد و ۱۲ طرح به عنوان ارئه سخنرانی و ۲۸ طرح با ارائه پوستر انتخاب شد و پروژه من جز ۱۲ طرح ارائه سخنرانی قرار گرفت و نهایتا به ۵ طرح تندیس Golden Idea تعلق گرفت که به توفیق الهی طرح من جز آن ۵ طرح بود.
طرح من در رابطه با مواد غذایی و نگهداری آنها است و در آن از میوه‌های بلوط زاید منطقه خراسان شمالی به عنوان احیاگر در سنتز نانوذرات نقره استفاده شده است. این پروژه طی دو سال با استاد راهنمایی دکتر میثم شریفی‌راد دکتری Ph.D شیمی فیزیک- نانوفناوری تدوین، طراحی و اجرا شد. هزینه‌های انجام آن نیز با حمایت کامل خانواده و کمک پارک علم و فناوری خراسان شمالی و عدم حمایت سایر ارگان‌های منطقه تامین گردید.

هنگامی که موفق به کسب تندیس طلا شدید چه احساسی داشتید و آن را مرهون چه چیز و چه کسانی می‌دانید؟
زمانی که من تندیس Golden Idea را کسب کردم واقعا حس عجیب و غیرقابل توصیفی داشتم؛ و این تندیس را اول به توفیق الهی و بعد از آن تلاش‌های پدر و مادر عزیزم و اساتید محترم از جمله جناب آقای دکتر شریفی‌راد و خانم یزدانی مدیون هستم.

در طول انجام پروژه از آزمایشگاه نانو پژوهش‌سرای بجنورد نیز استفاده کردید؟
بله البته از آزمایشگاه‌های شهریاران علوم و فنون، دانشگاه علوم پزشکی بجنورد و دانشگاه فردوسی مشهد هم استفاده کرده‌ام.

آیا قصد ادامه و توسعه پروژه خود را دارید؟
برنامه‌ای میان مدت برای روانه کردن این محصول به بازار دارم که این برنامه زیر نظر موسسه شعف و با حمایت پارک علم و فناوری خراسان شمالی در حال انجام است؛ و مساعدت باشگاه نانو برای این پروژه و چند پروژه دیگر که اهدافی انقلابی دارند به رسیدن این اهداف سرعت می‌بخشد.

آیا در جشنواره‌های دیگری نیز شرکت کرده‌اید و مقامی کسب کرده‌اید؟
این پروژه با عنوان سنتز سبز نانوذرات نقره و استفاده آن در بسته‌بندی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده است و موفق به کسب رتبه اول ششمین جشنواره دانش‌آموزی نانو در بخش نانومواد شده است. پس از آن در نخستین جشنواره ملی کسب‌و‌کارهای نوپا در حوزه صنعت و معدن موفق به کسب عنوان جوان‌ترین ارائه دهنده ایده نو در سطح کشور شناخته شد.

و کلام آخر
به عنوان سخن پایانی از تمامی مسئولین خواهشمندم که به ما نوجوان‌ها هم توجه کنند و در این جا دارد تشکر ویژه‌ای از جناب آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، جناب آقای دکتر سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و مسئولین پارک علم و فناوری خراسان شمالی داشته باشم.