فناوری برای دفع عرق از بدن با منسوجات هوشمند

یک شرکت فعال در حوزه پوشاک با امضای قراردادی قصد دارد تا از فناوری‌نانو در صنعت پوشاک استفاده کند. این شرکت فناوری Dry Inside را از شرکت نانوتکس خریداری کرده تا با استفاده از آن، دفع عرق از بدن را در البسه تسریع کند.

شرکت نانوتکس (Nanotex) همکاری مشترکی با شرکت کاتان (Cotton) آغاز کرده است تا روی توسعه فناوری جدیدی کار کنند. قرار است این دو شرکت با استفاده از فناوری‌ نانو ویژگی‌های تازه‌ای به نخ‌ها اضافه کرده تا در نهایت رطوبت در نخ‌های پنبه‌ای و پلی‌استری مدیریت شود. 
این فرایند، Dry Inside نام دارد که می‌تواند کیفیت نخ‌های پنبه‌ای را بهبود دهد به صورتی که این نخ‌ها قابل رقابت با الیاف سنتزی خواهند شد. این نتیجه برای مصرف کنندگان نساجی جذابیت خواهد داشت.
با استفاده از این فناوری که به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده، می‌توان رطوبت را از روی پوست به خارج منتقل کرد؛ این کار با استفاده از کانال‌های نامرئی انجام می‌شود. این فناوری موجب می‌شود تا احساس خفگی به فرد دست ندهد و کشیده شدن پارچه روی پوست بدن احساس ناخوشایندی در پی نداشته باشد.
رطوبت از درون لباس به سمت بیرون رفته و به سرعت در آنجا تبخیر می‌شود. این نوع منسوجات با استفاده از فناوری‌ نانو به سرعت عرق را دفع کرده و احساس خوشایندی ایجاد می‌کنند. تنفس در چنین پوشاکی راحت‌تر بوده و ظاهر آن‌ها نیز دچار مشکل نمی‌شود.
رندی رابین، مدیرعامل شرکت نانوتکس، می‌گوید: «در طول ۵ سال گذشته، ما رشد قابل توجهی داشته‌ایم و در بازار پوشاک ورزشی نیز فعالیت پررنگی داشته‌ایم. ما به دنبال ایجاد راحتی برای مصرف کننده بوده و درصدد افزایش سطح عملکرد منسوجات هستیم. فناوری‌ نانو می‌تواند میزان جذب و تبخیر عرق را افزایش داده و چروکیدگی لباس را به حداقل برساند. این فناوری یک راهکار برای بهبود عملکرد نخ است که با استفاده از آن می‌توان نیاز مشتریان را در صنعت پوشاک برآورده ساخت.»
آزمون‌هایی که در کارولینای شمالی روی این فناوری انجام شده، نشان داده است که نخ‌های پنبه‌ای و پلی‌استر می‌توانند به راحتی رطوبت را به‌صورت یکطرفه به خارج از پوشاک انتقال دهند.