دوره آموزشی کاربرد نانوپوشش‌ها در صنعت ساختمان برگزار شد

دوره آموزشی صنعتی کاربرد نانوپوشش‌ها در صنعت ساختمان در راستای ارائه اطلاعات فنی و علمی به مدرسان نانو و رشد کیفی و محتوایی سمینارهای صنعتی در تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۵ در ستادویژه‌توسعه‌فناوری‌نانو برگزار شد.

دوره آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع کاربرد نانوپوشش‌ها در صنعت ساختمان و صنایع مرتبط با آن، با حضور جمعی از مدرسان فناوری نانو و علاقمندان به فعالیت در حوزه ترویج صنعتی، در روز پنجشنبه، ۱ مهرماه ۱۳۹۵، از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در سالن کنفرانس ستاد برگزار شد.

از تمامی دارندگان گواهی معتبر تدریس فناوری نانو که در آینده قصد برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در موضوعات مرتبط با نانوپوشش‌ها را دارند، دعوت بعمل آمد تا از میان موضوعات درنظرگرفته شده در مجموعه دوره‌های آموزشی صنعتی فناوری نانو، حداکثر دو موضوع دلخواه صنعتی که علاقمند به ارائه آن هستند، را انتخاب نموده و بصورت رایگان، در آن ثبت‌نام و شرکت نمایند.

این دوره ها از مردادماه امسال تاکنون، بصورت هفتگی و در هر هفته با تمرکز بر صنعتی خاص، در محل ستاد، برگزار شده است. در هفته ششم برگزاری این دوره‌ها، که در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و با هدف اطلاع‌رسانی علمی و فنی به مدرسین فناوری نانو در صنعت، مرور قابلیت‌ها و  توان داخلی، معرفی محصولات فناوری نانو ساخت ایران در حوزه نانوپوشش‌ها، بیان پیشرفت‌های اخیر صنعتی در جهان و افزایش سطح کیفی و محتوایی سمینارهای صنعتی فناوری نانو، در محل ستاد تشکیل گردید، به کاربردهای نانوپوشش‌ها در صنعت ساختمان و صنایع مرتبط با آن پرداخته شد.

در این دوره پس از بیان مزیت‌ها و قابلیت‌های بهره‌گیری از نانوپوشش‌ها، به ساختار بازار موجود در این حوزه اشاره شد و ضمن معرفی گستره اقتصادی کاربرد نانوپوشش‌ها در صنایع کشورهای صنعتی جهان، بر ضرورت درک فرصت موجود در بازار فعلی داخل و خارج تأکید گردید.

در ادامه انواع نانوپوشش‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان با ذکر حجم بازار جهانی هر نوع پوشش مورد بررسی قرار گرفت.
نانوپوشش‌های ضدباکتری در سطوح لوازم خانگی، نانوپوشش‎های مورد استفاده در لوازم بهداشتی، نانوپوشش‌های ضدخوردگی، انواع نانوپوشش‌های سخت و مقاوم به سایش و خراش، نانوپوشش‌های ضد‌رسوب (Easy to Clean)‌، نانوپوشش‌های خودتمیزشونده (Bionic) و همچنین نانوپوشش‌های مقاوم به اشعه UV، نانوپوشش‏‌های هادی الکتریسیته و نانوپوشش‎های عایق حرارتی در زمره نانوپوشش‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان، مورد بحث واقع شد.

بررسی فناوری‏‌های ضداثرانگشت، از دیگر موضوعات بیان شده در این دوره بود که رشد سالیانه ۲۰ درصدی آن را تا سال ۲۰۲۵، می‌توان حاکی از فراگیر شدن بهره‌گیری از چنین نانوپوشش‌هایی دانست. نانوپوشش‏‌های ضد‌اثرانگشت، نظیر نانوسیلیکا، نانوتیتانیا، نانوآلومینا، نانوپوشش‌های ضدانعکاس، نانوپوشش‌های شفاف و نانوپوشش‎های فوتوکاتالیستی از جمله نانوپوشش‌هایی بود که به کاربرد آنها در بخش‌های مختلف ساختمان نظیر شیشه‌ها، تجهیزات آشپزخانه، انواع لوازم دکوری، دستگیره شیرآلات و انواع یراق‌آلات، آسانسورها دیگر انواع لوازم منزل پرداخته شد.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

امروزه شیشه‌های Low-E با بهره‌مندی از خواص ویژه‌ای در کنترل جریان حرارت عبوری از پنجره و درنظرگرفتن پدیده‌هایی نظیر رسانش، جذب انرژی خورشید و میزان انعکاس، با کاهش عبوردهی انرژی، کاربرد مطلوبی در صنعت ساختمان پیدا کرده‌اند.
از خواص مدنظر برای کاربردهای مختلف این نوع شیشه می‌توان به عبور مقدار مناسب نور مرئی و انعکاس قابل قبول پرتوی مادون قرمز، عدم تغییر رنگ ظاهری، مقاومت در برابر عوامل محیطی یا عوامل شیمیایی، مقاومت در برابر خراش و صرفه اقتصادی اشاره کرد. در حال حاضر این نوع شیشه‌ها، با فرایند کندوپاش (Sputtering)، در داخل کشور تولید می‌شوند که این مهم را می‌توان از جمله توانایی هایی داخلی در صنعت شیشه‌های ساختمانی دانست.

در این دوره علاوه بر توضیحات ارائه شده، نحوه تولید و قابلیت‌های این نوع شیشه‌ها در قالب فیلمی کوتاه به مدرسان نمایش داده شد.
 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

نانوپوشش‌های خود تمیز‌شونده، ضدرسوب (Easy to clean)، از دیگر موضوعات جذاب و کاربردی در صنعت ساختمان محسوب می‌شوند که امکان استفاده از آن در نمای ساختمان، درب و پنجره‌ها، تجهیزات آشپزخانه و بهداشتی وجود دارد. در دوره مذکور، ضمن معرفی این دسته از نانوپوشش‌ها، به شرکت‎های فعال در  این حوزه، روند رشد سالیانه و پیش بینی بازار آن تا سال ۲۰۲۵، پرداخته شد.

 filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

دسته دیگری از نانوپوشش‌های مورد استفاده در این صنعت، نانوپوشش‏‌های محافظ در برابر UV است که به کاربرد عمده این نوع نانوپوشش‌ها در محافظت از سطوح چوبی (مبلمان، درب و پنجره)، سطوح دکوری و محافظت از محصولات پایه پلیمری در صنعت ساختمان اشاره شد. جذب و انعکاس پرتوهای UV، مقاومت بالا در برابر پرتوهای مخرب و افزایش دوره عمر پوشش از ویژگی‌های مطرح این نوع نانوپوشش‌هاست که از پدیده‌های نامطلوبی همچون تخریب پوشش‏‌های پلیمری، تجزیه پایدارسازها در برابر پرتو UV، در بخشهای مختلف ساختمان، جلوگیری می کند.

 filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

موضوع نانوپوشش‌های تزیینی در صنعت ساختمان، از جمله عناوینی بود که ویژگی‌های مدنظر در آن به همراه روش‌های مختلف تولید توضیح داده شد. همچنین قابلیت‌های کشور در تولید چنین نانوپوشش‌هایی، بیان گردید. زیبایی، جذابیت و تنوع رنگ، خواص سایشی و مقاومت به اکسیداسیون عالی، سازگاری با محیط زیست، افزایش عمر کاری تجهیزات و برخورداری از خواص آنتی‎باکتریال از ویژگی‌های قابل ذکر در این نوع نانوپوشش‌ها محسوب می‌شود.

از سرفصل‌های آموزشی صنعتی این دوره موارد ذیل را می‌توان برشمرد:
– بیان صنعت و بازار استفاده از نانوپوشش‌ها و جنبه‌های اقتصادی مرتبط با صنعت ساختمان
– اهمیت بهره‌گیری از نانو‌پوشش‏ها در مقایسه با پوشش‌های مرسوم در صنعت ساختمان
– فناوری‏‌های ضد‌اثرانگشت
– شیشه‏‌های سد پرتوی فرابنفش و شیشه‏‌های Low-E
– شیشه‏‌های خودتمیزشونده
– نانوپوشش‎های ضدانعکاس
– نانوپوشش‌های ضدخوردگی
– نانوپوشش‎های ضد رسوب و Easy to Clean
– نانوپوشش‎های ضدسایش و خراش
– نانوپوشش‏‌های محافظ در برابر اشعه UV
– ناننوپوشش‌های دکوری و لوکس در معماری و خواص پوشش‎های تزئینی
– پوشش نانوسرامیکی و نانوپوششهای هیبریدی
– نانوپوشش‌ها در نمای ساختمان
– معرفی شرکت‌های خارجی و داخلی فعال در زمینه نانوپوشش‌ها در صنعت ساختمان
و …

پس از ارائه اطلاعات فنی و علمی، ضمن معرفی بخش ترویج و فرهنگ‌سازی، کارگروه صنعت و بازار و سایت مرکز توسعه نانوپوشش، مدرسان فناوری نانو، به پرسش و پاسخ، انتقال تجربیات و ارائه نقطه نظرات و پیشنهادها پرداختند.

همچنین نمونه‌هایی از محصولات فناوری نانو ساخت داخل و مرتبط با صنعت ساختمان نظیر شیشه‌های Low-E، کاشی و سرامیک تزیینی و ورق‌های فلزی تزیینی طرح‌دار با با پوشش‌های مختلف نانو، نمونه یراق‌آلات نانوپوشش‌دهی شده و مجموعه نانوپوشش‌های اعمالی بر روی سطوح با مواد  مختلف و رنگ‌های گوناگون را از نزدیک مشاهده نمودند.

به علاوه بخشی از محتواهای ترویجی و گزارشات صنعتی منتشر شده در حوزه فناوری نانوپوشش مرتبط با صنعت ساختمان، نیز به مدرسان عرضه شد.

در پایان جلسه، مدرسان از طرف ستاد گواهی شرکت در دوره دریافت نمودند. این دسته از مدرسان در طول مدت اعتبار گواهی تدریس، مجوز برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در حوزه نانوپوشش‌ها را خواهند داشت.

مدرسان فناوری نانو علاقمند به برگزاری سمینارهای صنعتی، لازمست مطابق با آیین‌نامه و در راستای ترویج صنعتی فناوری نانو و آشناسازی فعالان صنعتی با توانایی‌های داخلی فناوری نانو مرتبط با هر صنعت، به عنوان مسئول انتقال مفاهیم به علاقمندان این فناوری نوین در سمینارهای صنعتی و ترویجی نانو از طرف نهاد ترویجی مربوطه، عمل نمایند. این دسته از مدرسان می‌بایست در حضور مخاطبان سمینار (کارشناسان، مدیران و فعالان صنایع کشور)، درمحورهای تعیین شده شامل «تبیین مبانی علمی فناوری نانو مرتبط با صنعت مورد نظر»، «تشریح کاربردهای فناوری نانو در صنعت مورد نظر»، «بیان وضعیت توسعه فناوری نانو در صنعت مورد نظر در سطح جهان»، «معرفی شرکت‌ها و فناوری‌های توسعه یافته داخلی در صنعت مورد نظر» و «توضیح سیاست‌های توسعه صنعتی فناوری نانو در ایران» به ارائه اطلاعات و ترویج صنعتی فناوری نانو پرداخته و با هماهنگی ستاد و موارد مورد توجه برای ارائه، توانایی های کشور را در زمینه فناوری نانو به فعالان صنعتی معرفی کنند.

بدیهی است آشنا نمودن صنایع مختلف کشور، با قابلیت‌های  فناوری نانو و بکارگیری آن منجمله در حوزه نانوپوشش‌ها، گامی مهم در در راستای رشد اقتصادی و تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی، محسوب می‌شود. افزایش کیفیت در تولیدات، بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها در صنایع، تولید محصولات دانش‌بنیان، رقابت با محصولات مبتنی بر فناوری در خارج از مرزها، صرفه اقتصادی و بازدهی افزون‌تر فعالیت‌های صنعتی داخل را می‌توان از جمله اثرات ناشی از آشنایی صنایع با فناوری‌های نوینی همچون نانو و بکارگیری آن دانست؛ لذا انتظار میرود تا در راستای این اهداف، برگزاری هرچه بهتر سمینارهای صنعتی بر مبنای محصولات و فناوری های مورد تأیید ستاد و آیین نامه های موجود، در تسریع این روند نقشی اثرگذار ایفا نماید.

تمامی مدرسان فناوری نانو علاقمند به حضور در دوره‌های آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع کاربرد نانوپوشش‌ها در صنایع می‌توانند بر اساس برنامه‌های اعلام شده، بصورت رایگان ثبت نام و شرکت نمایند.

 یادآور می‌شود دوره آموزشی صنعتی نانوپوشش‌ها در صنایع هوایی، مطابق برنامه، در روز پنجشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.