نانوروان‌سازی که دیگر در انحصار صنعت نظامی آمریکا نیست

یک شرکت آمریکایی که نانوروان‌ساز ویژه‌ای برای استفاده در خودروها و هلیکوپترهای نظامی تولید می‌کند، این محصول را برای استفاده عموم مردم عرضه کرده است. این نانوروان‌ساز عملکرد بسیار بالاتری نسبت به محصولات رایج دارد.

مدتی است که از فناوری جدیدی در خودروها و هلیکوپترهای نظامی آمریکا استفاده می‌شود. این فناوری موجب کاهش فشار روی قطعات متحرک خودرو شده و برای استفاده عموم مردم در دسترس همگان قرار گرفته است. این محصول که NanoProMT نام دارد، یک روان‌ساز مبتنی بر فناوری‌نانو است که می‌تواند محدودیت‌های دمایی و شرایط محیطی روان‌سازهای رایج را سه برابر بهبود دهد.
در این محصول از نانوذرات استفاده شده‌است؛ نانوذراتی که ۸۰ هزار عدد از آن‌ها ابعادی در حد تار موی انسان دارد. وجود این نانوذرات موجب می‌شود تا قطعات لغزان روی هم و سطوح فلزی با کمترین اصطکاک حرکت کنند. این نانوروان‌ساز موجب کاهش اصطکاک، گرما، خستگی و خوردگی می‌شود. این فناوری قابل استفاده در بخش خودروسازی، دریایی و DIY است.
این محصول با کیفیتی مناسب جهت استفاده در محصولات نظامی، توسط شرکت نانوپرومت ساخته شده‌است؛ شرکتی که در سال ۲۰۱۱ توسط آندرو هوگ و کریس هانتر تأسیس شده‌است. هوگ می‌گوید: «کار با صنعت دفاعی دشوار است و رقابت حرفه‌ای در این مسیر وجود دارد. ما این محصول را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که بتواند آزمون‌های دشوار بخش نظامی را پشت سر بگذارد.»
کریس هانتر می‌گوید: «این محصول همانند تمام فناوری‌ها، برای گرفتن تأیید باید ارزش افزوده‌ای ارائه کند. با برنامه AutoZone، تمامی صاحبان خودرو و ماشین آلات می‌توانند از محصول ما استفاده کنند. تثبیت کننده روغن در این فناوری موجب افزایش کارکرد آن شده‌است. برای اثبات عملکرد قدرت نانوذرات می‌توانید این روان‌ساز را برای باز کردن یک قفل زنگ زده استفاده کنید.»
این محصول در دسته پایدارکننده‌های روغن، روان‌سازهای نفوذی، روغن سنتزی دنده، گریس فشار بالا و خنک کننده با عملکرد بالا قرار می‌گیرد.