سخنرانی محقق ایرانی با موضوع «کاربرد دینامیک مولکولی در علم محاسباتی مواد در ابعاد نانو»

از سری سخنرانی‌های متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو و در راستای تحقق طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» سخنرانی دکتر مهدی جعفری‌زاده در روز ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۵ برگزار شد.

طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و همچنین ایجاد ارتباط موثر دانشمندان غیرمقیم با همتایان داخلی و مراکز علمی و فناوری منتخب توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری تدوین شده و در حال اجرا است.

در راستای تحقق این طرح و استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم، بنیاد ملی نخبگان با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو از اساتید، متخصصان، کارآفرینان و دانشمندان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور فعال در حوزه فناوری نانو برای سخنرانی در موسسات آموزشی و پژوهشی دعوت به عمل می‌آورد. از این رو در تاریخ ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۵، سخنرانی دکتر مهدی جعفری‌زاده در دانشگاه‌های امیرکبیر و تربیت مدرس برگزار شد.

دکتر جعفری‌زاده در اولین سخنرانی خود در دانشگاه امیرکبیر، درخصوص «کاربرد دینامیک مولکولی در علم محاسباتی مواد در ابعاد نانو» به سخنرانی پرداخت  و در این زمینه نکات کلیدی و قابل ملاحظه  یافته‌های خود را بیان کرد و سپس نحوه حرکات مولکولی گرافن در نانوجاده‌ها (Nanoroad) و نانوروبان‌ها (Nanoribbon) را مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین در سخنرانی دیگری در دانشگاه تربیت مدرس با موضوع «مکانیزم‌های تغییر فرم و شکست نانوسازه‌های شیشه‌های فلزی» با حضور دانشجویان و اساتید علاقمند، ابتدا با استفاده از تصاویر و فیلم‌هایی به تشریح و کاربردهای نانوسازه‌های شیشه‌های فلزی پرداخت و پس از آن توضیحاتی در رابطه با نتایج شبیه‌سازی‌های دینامیک مولکولی و پارامترهای تاثیرگذار بر تغییر فرم و شکست این نانوسازه‌ها که حاصل تحقیقات خود و همکارانش بود، ارائه کرد.

 دکتر جعفری‌زاده در سال ۲۰۱۳ از National University of Singapore  کشور سنگاپور در رشته مهندسی مواد فارغ‌التحصیل شده است و پس از اخذ مدرک دکتری به عنوان محقق علمی در Institute of High Performance Computing موسسه A*STAR آن کشور مشغول به فعالیت است.

شایان ذکر است، جزئیات کامل طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» در صفحه این طرح بیان شده است.