معرفی کاربردهای فناوری نانو در ساخت‌و‌ساز در مجموعه گزارش‌های صنعتی حوزه ساختمان

در سال‌های اخیر فناوری نانو کاربردهای صنعتی و تجاری زیادی در حوزه ساخت‌و‌ساز پیدا کرده است. برخی از این کاربردها در مجموعه گزارش‌های حوزه ساختمان از سری گزارش‌های صنعتی فناوری نانو مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در چند سال گذشته استفاده از علم نانو بسیار فراگیر شده و به‌سرعت در حال پیشرفت و گسترش است. همگام با توسعه فناوری نانو در صنایع مختلف توجه به کاربردهای این علم در صنعت ساختمان منجر به پیشرفت در این زمینه شده است. مجموعه گزارش‌های حوزه ساختمان با هدف آشناسازی فعالان صنعت ساختمان با کاربردهای این فناوری تهیه شده است.

فناوری نانو در تمام بخش‌های ساختمان از جمله اسکلت، نما، سیستم‌های ساختمانی و طراحی داخلی کاربرد دارد. استفاده از فناوری نانو در صنعت ساختمان موجب تولید مصالح ساختمانی چندمنظوره با کارایی بالا شده و ضمن ایجاد ارزش افزوده باعث افزایش دوام و کیفیت مصالح ساختمانی گردیده است.

با توجه به پیش‌بینی کارشناسان، فناوری نانو قادر خواهد بود در صنعت ساخت‌وساز کشور طی چندسال آینده، به بازاری در حدود ۵۰۰۰ میلیارد ریال، در زمینه عایق‌های گرما و رطوبت، مواد افزدونی بتن، شیشه‌های هوشمند، پوشش‌های خودتمیزشونده و دیگر محصولات برسد.

توسعه فناوری نانو در صنعت ساخت‌وساز می‌تواند منجر به تولید محصولاتی با قابلیت‌ها و کارکردهای بالا شود. بنابراین انتظار می‌رود به موازات پیشرفت فناوری نانو در ایران، صنعت ساخت‌وساز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور، بازار گسترده‌ای از محصولات بر پایه نانو را در دست خود گیرد.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

در مجموعه گزارش‌های حوزه ساختمان می‌توانید با نماهای کامپوزیتی نانویی و پوشش‌ها، کفپوش‌ها و سازه‌های مقاوم در برابر لغزش آشنا شوید. همچنین کاربردهای فناوری نانو در رنگ‌های خودتمیزشونده، ضدخش و آنتی‌باکتریال، عایق‌های صوتی، رطوبتی و حرارتی، صنعت چوب، انواع بتن، حسگرهای ساختمانی، لوله‌های بی‌صدای فاضلاب، کاشی و سرامیک، گچ ساختمانی، سازه‌های بتنی هوشمند، شیشه‌های هوشمند به همراه بیان مزایا و ویژگی‌های این فناوری‌ها، در این گزارش آمده است.

کاربرد نانورنگ‌ها، نانوپوشش‌ها و سازه‌های ضدحریق در صنعت ساختمان از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

همچنین برخی از شرکت‌های ارائه دهنده فناوری‌های ذکر شده در ایران در این گزارش معرفی شده‌اند.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

نسخه الکترونیکی این گزارش از اینجا قابل دریافت است.