امکان بازیابی بینایی در شبکیه چشم موش با نانوسیم‌ها سیلیکونی

یک تیم تحقیقاتی از شرکت نانوویژن بیوساینس (Nanovision Biosciences) و دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از نانوسیم‌های سیلیکونی موفق به ساخت پروتزی شدند که می‌توان از آن برای بازیابی بینایی در شبکیه چشم استفاده کرد. این پروتز روی موش‌های آزمایشگاهی نتایج مثبتی به همراه داشته است.

محققان شرکت نانوویژن بیوساینس (Nanovision Biosciences) و دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت ابزار الکترونیکی بی‌سیم شدند که می‌توان از آن برای پروتز شبکیه چشم استفاده کرد. نتایج این پروژه می‌تواند یک گام دیگر پزشکان را به بازیابی توانایی پاسخ نرون‌های شبکیه چشم به نور، نزدیک‌تر کند.
این گروه تحقیقاتی نمونه اولیه این ابزار را ساخته و در موش‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار دادند و نشان دادند که شبکیه چشم موش نسبت به نور پاسخ می‌دهد. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Towards high-resolution retinal prostheses with direct optical addressing and inductive telemetry در نشریه Journal of Neural Engineering منتشر شده است.
در این فناوری از آرایه‌هایی از جنس نانوسیم سیلیکون استفاده شده است که به صورت خودبه‌خودی نسبت به نور و تحریک الکتریکی پاسخ می‌دهد. این نانوسیم‌ها موجب می‌شوند تا پروتز چشم با تفکیک‌پذیری بیشتری به نور پاسخ دهد، به طوری که امکان ساخت یک گیرنده نوری متراکم برای شبکیه چشم انسان فراهم می‌شود. این ابزار بدون سیم بوده و می‌تواند اطلاعات را با کارایی بالا انتقال دهد.
این نانوسیم‌های سیلیکونی توانایی بینایی را به تقلید از چشم انسان دارا هستند. نانوسیم‌ها به صورت شبکه‌ای از الکترودها در آمده و به صورت مستقیم توسط نور فعال می‌شوند. ترجمان مستقیم نور به سیگنال‌های الکتریکی موجب شده مکانیسم کار بسیار ساده باشد و بتوان معماری آن را برای پروتز چشم به کار گرفت. از آنجایی که هدر رفت انرژی در سامانه بی‌سیم بسیار اندک است، کارایی این روش افزایش می‌یابد؛ چرا که ۹۰ درصد از انرزی انتقال یافته برای تحریک به کار می‌رود. با استفاده از یک جفت کویل القائی، هم توان و هم اطلاعات را می‌توان از بیرون از بدن به داخل چشم منتقل کرد. این سامانه قادر به ارسال و دریافت یک بیت اطلاعات در هر دو چرخه از سیگنال RF 13.56 مگاهرتزی است.
این ابزار نانوسیم بی‌سیم ماحصل همکاری مشترک میان محققان دانشگاه کالیفرنیا و شرکت نانوویژن بیوساینس است. سیلویا و اسکات توروگود، بنیان‌گذاران شرکت نانوویژن بیوساینس، به دنبال توسعه این فناوری برای استفاده در کلینیک‌ها هستند.