ثبت سه‌هزارمین نانومحصول در بانک Nanodatabase

بانک اطلاعات محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو موسوم به Nanodatabase در دانمارک، هفته گذشته سه هزارمین نانومحصول خود را به ثبت رساند. این بانک اطلاعاتی با حمایت انجمن تحقیقات اروپا راه‌اندازی شده است.

Nanodatabase یک بانک اطلاعات محصولات فناوری‌نانو بوده که توسط دپارتمان مهندسی محیط زیست در دانشگاه صنعتی دانمارک ایجاد شده است. در ایجاد این بانک، انجمن اکولوژی دانمارک و انجمن مصرف‌کنندگان دانمارک نیز مشارکت داشته‌اند.
مسئولان این بانک اطلاعات در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۷ (۱۵ اردیبهشت ۹۶) سه‌ هزارمین محصول خود را به این بانک اضافه کردند.
بیشترین سهم محصولات این بانک مربوط به بخش سلامت و تناسب اندام بود که ۱۸۴۵ محصول را به خود اختصاص داده است این در حالی است که در حدود یک ششم محصولات مربوط به بخش خانه و باغبانی است (۵۵۵ محصول).

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820
از میان ۱۸۴۵ محصول در بخش سلامت و تناسب‌اندام، کمی بیش از ۷۰۰ محصول به محصولات بهداشت شخصی مربوط بوده و ۴۰۰ محصول به البسه و تقریبا ۴۰۰ محصول دیگر نیز به کالاهای ورزشی اختصاص دارد.
براساس اطلاعات منتشر شده در این بانک اطلاعاتی، نقره بیشترین سهم را در میان نانومواد مورد استفاده در محصولات دارد. هر چند در ۶۰ درصد از محصولات این بانک، نوع نانومواد مورد استفاده گزارش نشده است.
این بانک اطلاعاتی دارای یک دستورالعمل برای وارد کردن محصولات توسط صاحبان کسب و کار حوزه فناوری‌نانو است. علاقه‌مندان ابتدا باید قفسه مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس محصول خود را وارد بانک کنند. برای این کار باید نام محصول، تولید کننده، آدرس و پایگاه اینترنتی نیز درج شود. در انتها یک تصویر از محصول نیز باید بارگزاری شود. بعد از این که این بانک اطلاعاتی، محصول گزارش شده را دریافت کرد، با بخش محیط زیست دانشگاه تماس گرفته تا محصول مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید در بانک درج شود.