برگزاری اولین مسابقه بین المللی «نانوماشین‌ها» در فرانسه

فرانسه میزبان اولین رقابت بین المللی نانوماشین‌هاست. این رقابت در دمای بسیار پایین و در شرایط خاص آزمایشگاهی انجام می‌شود. هر نانوماشینی که بعد از ۳۶ ساعت بیشترین مسافت را طی کرده باشد، برنده رقابت است.

اولین مسابقه بین المللی نانوماشین‌ها در فرانسه برگزار خواهد شد. مرکز ملی تحقیقات علمی (CNRS) مدیریت برگزاری این رقابت‌ را به عهده دارد و گزارش آن نیز به صورت زنده از یوتیوب پخش خواهد شد.
در اولین دوره این رقابت‌ها، تیم‌هایی از کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن، سوئیس، استرالیا و آمریکا شرکت می‌کنند. این رقابت در تاریخ ۲۸-۲۹ آوریل سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود.
نانوماشین‌های مورد استفاده در این رقابت، توسط تیم‌های منفرد طراحی و ساخته شده است. هر نانوماشین باید کمتر از ۱۰۰ اتم داشته باشد. رقابت در دمای ۲۷۰ درجه سانتیگراد زیر صفر انجام می‌شود!
مسیر این رقابت ۱۰۰ نانومتر است که در خلاء بسیار بالا نگهداری می‌شود. در این مسیر، دو پیچ ۴۵ درجه بعد از ۲۰ و ۵۰ نانومتر سپری شدن از شروع مسابقه، وجود دارد. انرژی مورد نیاز این نانوماشین‌ها توسط یک سوزن فلزی تأمین می‌شود که جریان الکتریکی مورد نیاز را به آنها می‌رساند.
برای رسیدن به خط پایان، هر تیم باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ دشارژ الکتریکی با ولتاژ ۱ تا ۲ ولت اعمال کند تا نانوماشین‌ها با سرعت ۴ نانومتر در ساعت حرکت کنند؛ بدون این که ساختار مولکولی آنها از هم گسیخته شود. در صورت تصادف یا بروز اشکال در عملکرد نانوماشین در طول مسابقه، شرکت‌کننده می‌تواند ماشین را عوض کند.
هر تیم یک قطعه سیم از جنس طلا دارد و اجازه ندارد که نوک سوزنی شکل را در طول مسابقه تغییر دهد. نانوماشینی که بتواند بیشترین مسافت را در طول ۳۶ ساعت طی کند، برنده مسابقه خواهد بود.
این رقابت منحصر به فرد از میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی (STM) استفاده می‌کند. این STM در آزمایشگاه تولوز در CNRS قرار دارد که دارای ۴ نوک مجزا است. با این چهار نوک می‌توان نانوماشین‌ها را در یک زمان به حرکت واداشت. پیش از انجام رقابت، نانوماشین‌ها روی نوک قرار داده می‌شوند و هر تیم مختار خواهد بود تا از میان نانوماشین‌های قرار داده شده روی نوک، یکی را برای انجام رقابت انتخاب کند.
نانوماشین‌ها موضوع داغ علمی در جهان هستند، به طوری که در سال ۲۰۱۶ جایزه نوبل شیمی به یک تیم تحقیقاتی داده شد که روی نانوماشین‌ها کار می‌کردند.