استفاده از نانومیله‌ برای یافتن جهت جریان سامانه‌های میکروسیالی

پژوهشگران با استفاده از نانومیله‌های تقویت شده با یون یوروپیوم موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان جهت جریان را در کانال‌های میکروسیالی شناسایی کرد. این فناوری برای مطالعه بیماری‌های عروقی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

یک تیم تحقیقات بین‌المللی از هلند و فرانسه روش جدیدی برای تولید ابزاری ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان جریان سیال در یک شبکه ستونی را به‌صورت زنده شناسایی کرد.
محققان دانشگاه پاریس-ساکلی و دانشگاه آمستردام در مقاله‌ای که در نشریه nature nanotechnology به چاپ رساندند روشی را تشریح کردند که در آن می‌توان ابزاری دقیق برای رصد جریان سیال در یک شبکه ستونی ساخت.
فرد بروور، استاد رشته طیف‌سنجی و مواد فتونیک به همراه میشل هیلبر با حمایت مالی LaserLab Europe اقدام به کار روی نانومیله‌ها کردند.
جریان سیالی در شبکه‌های ستونی کاربرد وسیعی در حوزه‌های مختلف دارد. یکی از کاربردهای مهم این فناوری در تعیین گردش خون در رگ‌ها است که به دلیل تشکیل پلاکت‌ها ممکن است این مسیر مسدود شده و منجر به سکته شود.
برای جمع‌آوری اطلاعات در این باره باید جریان سیالی به دقت بررسی شود. بررسی جریان در مقیاس‌های چندصدنانومتری کاری دشوار است. روش‌ فعلی PIV که در آن از رهگیری میکروکره‌های فلورسانس استفاده می‌شود نمی‌تواند پاسخ‌گوی رصد زنده باشد یعنی نمی‌توان به‌صورت زنده از این روش برای مشاهده وضعیت رگ‌ها استفاده کرد.
در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی به چاپ رساندند نشان دادند که می‌توان به جای میکروکره از نانومیله استفاده کرد. جهت‌گیری این نانومیله‌ها در جریان سیالی می‌تواند ابزار مناسبی برای تشخیص و اندازه‌گیری جریان سیالی باشد.
محققان نانومیله‌هایی از جنس فسفات لانتانوم را سنتز کرده و آن را با یون یوروپیوم (Eu3+) تقویت کردند. این نانومیله‌ها که قطر ۱۰ نانومتری و طول ۲۰۰ نانومتری دارند با قرار گرفتن در مسیر جریان سیالی به‌گونه‌ای جهت‌گیری می‌کنند که جهت جریان را نشان دهند. از آنجایی که در ساختار این نانومیله‌ها، یون یوروپیوم قرار دارد بنابراین از نشر پلاریزه آن برای تعیین جهت‌گیری استفاده می‌شود که این کار با کمک طیف‌سنجی نشری صورت می‌گیرد.
این گروه نشان دادند که با این روش می‌توان با قدرت تفکیک بالا جریان یک سیال را در یک کانال میکروسیالی نشان داد.