افزایش ۴۰ درصدی دقت در شناسایی سرطان پروستات با فناوری‌ نانو

پژوهشگران کانادایی روش دقیقی برای شناسایی سرطان پروستات ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان بی‌نیاز از نمونه‌برداری، بیماری را شناسایی کرد. این روش ۴۰ درصد دقیق‌تر از روش‌های رایج است.

محققان روش تشخیص طبی جدیدی ارائه کردند که قادر است تومور سرطان پروستات را از روی یک قطره خون شناسایی کند. این روش ۴۰ درصد دقت بیشتری نسبت به روش‌های تشخیص طبی فعلی دارد.
در آزمون EV-FPS از ماشین‌های با قابلیت یادگیری برای ترکیب کردن میلیون‌ها اطلاعات درباره سلول‌های سرطانی در خون استفاده می‌شود. این اطلاعات برای تشخیص اثرانگشت منحصر به فرد سرطان پروستات استفاده می‌شود.
در این روش تشخیصی، محققان سرطان پروستات را روی یک گروه از مردان مورد آزمایش قرار دادند و توانستند با دقت بالا این سرطان را شناسایی کنند. این گروه در این آزمون نشان دادند که دقت این روش در مقایسه با روش‌های دیگر ۴۰ درصد دقیق‌تر است. افزایش دقت در این روش متخصصان را فرایند بسیار دردناک انجام نمونه‌برداری بی نباز میکند.
جان لوئیس از دانشگاه آلبرتا می‌گوید: «حساسیت بالا به این معناست که آزمون ارائه شده توسط ما تعداد سلول سرطانی کمتری را از دست می‌دهد. این در حالی است که پزشک ترجیح می‌دهد تا حتی یک سلول سرطانی را نیز از دست نداده و در فرآیند درمان همه آنها را مورد نظر قرار دهد.»
در حال حاضر از روش آنتی‌ژن ویژه سرطان پروستات (PSA) و آزمونی به نام DRE استفاده می‌شود که در آنها نیاز به نمونه‌برداری است. محققان این پروژه در مقاله‌ای مزیت روش خود را بی‌نیاز از نمونه‌برداری اعلام کردند.
بیش از ۵۰ درصد از کسانی که نمونه‌برداری در آنها انجام می‌شود، فاقد سرطان هستند. با این حال برای اطمینان باید مورد آزمایش قرار گیرند. نمونه‌برداری معمولاً دردناک بوده و اثرات جانبی نیز دارد.
در صورتی که این آزمون تأیید پیاده‌سازی شود، می‌توان از ۶۰۰ هزار نمونه‌برداری در سال و ۲۴ هزار مورد بستری شدن جلوگیری کرد.