سرمایه‌گذاری وزارت دفاع استرالیا روی مخابرات امن کوانتومی

شرکت کوئین‌تستنسه‌لبز از وزارت دفاع استرالیا مبلغ ۳٫۲۶ میلیون دلار حمایت مالی برای توسعه فناوری مخابرات امن دریافت کرده است. این سامانه کوانتومی به‌گونه‌ای خواهد بود که نشت اطلاعات از آن غیرممکن است.

وزارت دفاع استرالیا مبلغ ۳٫۲۶ میلیون دلار برای امکان‌سنجی ایجاد مخابرات امن برای مقابله با حملات سایبری اختصاص داده است.
شرکت کوئین‌تستنسه‌لبز (QLabs) که در حوزه امنیت سایبری کوانتومی فعالیت دارد، این حمایت مالی را از وزارت دفاع استرالیا دریافت کرده تا روی قابلیت‌های کلیدی کوانتوم برای توسعه مخابرات امن کار کند.
انتظار می‌رود که راهکار ارائه شده بتواند وزارت دفاع این کشور و دیگر سامانه‌های دولتی استرالیا را از گزند حملات سایبری حفظ کند و استحکام شبکه‌های دفاعی این کشور را هم در بخش داخلی و هم خارجی تقویت کند.
شرکت کیولبز در بیانه‌ای اعلام کرده است: «این راهکار می‌تواند مشکلات تهاجمی مخابراتی را به حداقل برساند و سامانه‌های مخابراتی را از گزند حملات کامپیوترهای کوانتومی آینده مصون دارد.»
ویکارم شارما، مدیرعامل شرکت کیولبز، می‌گوید: «اگر بخواهم آنچه را که در حال توسعه آن هستیم توضیح بدهم، باید بگویم که ما به دنبال ساخت یک ژنراتور عدد تصادفی بزرگ هستیم که با استفاده از روش‌های کوانتومی کار می‌کند. این سامانه یک ابزار مدیریت کلیدی است که عناصر اصلی مورد نیاز را تولید، ذخیره‌سازی و توزیع می‌کند.»
در این فناوری‌ از خواص کوانتومی برای تبادل محرمانه اطلاعات استفاده می‌شود. امنیت توزیع کلیدی کوانتومی براساس ویژگی‌های بنیادین مکانیک کوانتوم است که در آن میزان اختلال سیستم کوانتومی اندازه‌گیری می‌شود.
اگر فرد بخواهد به اطلاعات کوانتومی در حین انتقال دست پیدا کند، موجب اختلالاتی در سامانه می‌شود که قابل شناسایی و رهگیری است؛ بنابراین می‌توان مانع از نشت اطلاعات شد.
از آنجایی که اساس حفاظت اطلاعات در این سامانه قوانین فیزیک است، با افزایش قدرت محاسبات کامپیوترها نمی‌تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کرد.
این دومین باری است که وزرات دفاع استرالیا از این شرکت حمایت می‌کند. سال ۲۰۱۲ این شرکت مبلغ ۱٫۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از این وزارتخانه دریافت کرد. وزرات دفاع استرالیا تاکنون ۱۲٫۳ میلیون دلار روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده و این پروژه، هشتمین سرمایه‌گذاری این وزارتخانه محسوب می‌شود.