استفاده از نانوتوری طلا برای ساخت ابزاری شبیه به پوست مصنوعی

محققان حسگری ساختند که روی پوست قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز درباره بدن را جمع‌آوری می‌کند. این حسگر انعطاف‌پذیر با استفاده از نانوتوری طلا ساخته شده‌است.

زمان آن رسیده که حسگری قابل پوشیدن به بازار عرضه شود که استفاده از آن راحت‌تر از ادوات صلب رایج باشد. البته در حال حاضر حسگرهای پوشیدنی شبیه به پوست ساخته شده‌است که می‌تواند نرخ ضربان قلب و دیگر سیگنال‌های حیاتی بدن را شناسایی کند. با این حال محققان حسگری با وزن بسیار کم و کاملاً انعطاف‌پذیر ساخته‌اند که می‌توان آن را روی بدن به‌صورت مستقیم قرار دارد. این حسگر علاوه بر دوام بالا، بسیار حساس بوده و قادر به اندازه‌گیری دقیق است.
در این حسگر بسیار نازک از نانوتوری طلا با قابلیت انعطاف‌پذیری استفاده شده‌است. دانشمندان در این پروژه فیلم بسیار انعطاف‌پذیری ارائه کردند که قادر است علائم سلامتی را در حالی که روی پوست قرار گرفته است، رصد کنند. این حسگر شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی بوده و می‌تواند داده‌ها را از طریق پوست ثبت کند. برخلاف حسگرهای پوستی موجود در بازار که بسیار بزرگ و توده‌ای هستند، این حسگر نانومقیاس بوده و فاقد عواملی است که منجر به صلب شدن می‌شود. بنابراین، ساده‌تر استفاده شده و محبوبیت بیشتری خواهد داشت.
محققان ساختار توری مانند از جنس نانوفیلامنت‌های فلزی ایجاد کردند که در آب حل می‌شود. این ماده به‌صورت مستقیم روی پوست قرار می‌گیرد؛ بنابراین به راحتی می‌توان همانند پوست آن را به کار گرفت. ۲۰ نفر از شرکت‌کنندگان که این پوست را به مدت یک هفته استفاده کردند، هیچ مشکلی با آن نداشتند. هیچ شکستگی یا خارش در طول آزمون گزارش نشد. در نتیجه می‌توان از این پوست جدید به‌صورت دراز مدت برای رصد شرایط پزشکی استفاده کرد. این حسگر همانند خالکوبی روی بدن قرار می‌گیرد.
هر نانوفیلامنت دارای قطری بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر است که روی آن با لایه‌ای از جنس طلا پوشانده شده‌است. این فیلم‌های توری مانند روی بدن اسپری شده و اطلاعات را به لپ‌تاپ منتقل می‌کند. یک باتری نیز به انتهای این حسگر افزوده شده که می‌تواند جریان الکتریکی را برای آن تأمین کند.