تولید نانوباتری جدیدی برای خودروی الکتریکی

یک شرکت فعال در حوزه خودروسازی با همکاری شرکتی دیگر به دنبال تولید باتری با استفاده از گرافن است تا از آن در خودروی جدید شرکت فیسکر استفاده شود.

هنریک فیسکر (Henrik Fisker) یک شرکت خطرپذیر مشترک تاسیس کرده است تا روی تولید باتری‌های جدید کار کند. فیسکر و نانوتک انرژی (Nanotech Energy) شرکت مشترک خود را با هدف تولید باتری‌های گرافنی راه‌اندازی کرده‌اند تا از این باتری در خودروی جدید فیسکر به نام Emotion که یک سدان الکتریکی است استفاده کنند.
جک کاواناف مدیرعامل شرکت نانوتک انرژی می‌گوید: «برای این که بتوانیم نیازهای شرکت فیسکر را براساس زمان‌بندی مورد نظر آنها برآورده سازیم باید تنها روی ساخت این باتری متمرکز شویم. هر چند برای ما به‌عنوان یک شرکت صحیح نیست که تنها روی یک چیز متمرکز شویم.»
به همین دلیل این دو شرکت تصمیم به تاسیس شرکت مشترکی می‌کنند که تاسیس آن در ماه اکتبر اعلام شد. هر دو شرکت فیسکر و نانوتک، انشعاب یافته از دانشگاه کالیفرنیا هستند و می‌توانند برای ایجاد کسب و کار جدیدی با هم وارد همکاری مشترک شوند.
فیسکر اعلام کرده است که به همکاری خود با نانوتک ادامه می‌دهد تا روی کاربردهای گرافن کار کنند. مدیرعامل شرکت نانوتک می‌گوید که این شرکت در حال رایزنی با چند شرکت مختلف بوده، شرکت‌هایی در حوزه خودروسازی و هم شرکت‌هایی در خارج از حوزه خودروسازی، تا این فناوری جدید باتری را وارد بازار کند. قرار است با کمک این شرکت‌ها تست‌هایی روی این باتری‌ها انجام شود.
کاواناف می‌گوید: « ما روی صنایعی نظیر خودروسازی، تلفن همراه، پیل خورشیدی و هوافضا تمرکز داریم همچنین حوزه‌هایی نظیر پزشکی و اینترنت و ابزارهای بخش انرژی نیز مورد نظر ما هستند. همه آنها نیازهای مختلفی نسبت به هم دارند.
به اعتقاد کاواناف، گرافن می‌تواند به‌عنوان یک عنصر ساختاری در باتری استفاده شده و از آن برای شارژ و دشارژ سریع استفاده کرد در حالی که ایمنی خودرو نیز حفظ شده باشد. در این فناوری هم می‌توان از یون لیتیم استفاده کرد و هم بدون استفاده از آن می‌توان باتری را تولید کرد.
به اعتقاد مدیران این شرکت، باتری جدید آنها می‌تواند تحولی در بازار ایجاد کرده و این شرکت روی باتری‌های حالت جامد انعطاف‌پذیر کار خواهد کرد.