روشی برای الگودهی نقاط کوانتومی روی سطح

یک تیم تحقیقاتی موفق به ارائه روشی شده که با استفاده از آن می‌توان نانومواد را با دقت بالایی الگودهی کرد. این روش برای تولید ادوات الکترونیکی از نقاط کوانتومی مناسب است.

محققان دانشگاه شیکاگو و آزمایشگاه ملی آرگونه موفق به ارائه نانومواد الگوداری شدند که می‌توان از آنها در ساخت نسل جدیدی از ادوات الکترونیکی استفاده کرد. ساختار این الگوها با دقت بالایی مهندسی شده‌است.
پژوهشگران این پروژه معتقداند که از این مواد می‌توان به سادگی برای ساخت ادوات مختلف از نمایشگر LED گرفته تا شناساگر نوری، پیل‌های خورشیدی و تلفن‌های همراه استفاده کرد. این نانومواد قابلیت استفاده در ساختارهای پیچیده را دارند.
دمیتری تالاپین، استاد رشته شیمی دانشگاه شیکاگو، می‌گوید: «یافته‌های این مقاله گامی ضروری برای وارد کردن نقاط کوانتومی از آزمایشگاه به صنعت و دنیای فناوری است. این دستاورد افق استفاده از نقاط کوانتومی را بسط می‌دهد.»
در حال حاضر کامپیوترها و سامانه‌های محاسباتی از واحدهایی به نام ترانزیستور ساخته شده‌اند که با استفاده از روشی موسوم به فتولیتوگرافی می‌توان میلیاردها ترانزیستور را در یک فضای بسیار کوچک قرار داد. در این روش یک لایه به‌صورت ماسک روی سطح قرار گرفته و با استفاده از تابش پرتو فرابنفش روی قسمت‌های مختلف زیرلایه الگوهایی ایجاد می‌شود. این فناوری موجب کاهش قیمت ادوات الکترونیکی شده‌است. برای این که یک ترانزیستور روی سطحی قرار گیرد باید چند بار این فرآیند تکرار شود.
این روش البته محدودیت‌هایی نیز دارد. برای مثال، تنها برخی مواد را می‌توان با این روش الگودهی کرد. برای اولین بار سیلیکون برای این کار مورد استفاده قرار گرفت. این روش جدیدی که دولفین نام دارد، به جای استفاده از لایه‌های پلیمری، از جوهر استفاده می‌کند. نانوذرات روی سطح قرار گرفته و سپس نور به آنها تابیده می‌شود که این کار منجر به شکل‌گیری آنها می‌شود. در واقع نور الگوها را به‌صورت مستقیم به لایه‌های زیر نانوذرات منتقل می‌کند.
از این روش می‌توان برای طیف وسیعی از مواد، از فلزات گرفته تا اکسیدهای فلزی و نیمه‌هادی استفاده کرد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Direct optical lithography of functional inorganic nanomaterials در نشریه Science به چاپ رسیده است.