ششمین نشست هم‌اندیشی نشریات فناوری نانو برگزار شد

ششمین نشست هم‌اندیشی نشریات فناوری نانو مورد حمایت ستاد نانو، روز پنج‌شنبه ۲۶ مردادماه ۹۶ در محل ستاد نانو با حضور سردبیران، مدیران مسئول و کارشناسان نشریات برگزار شد.

این نشست با هدف افزایش تعامل نشریات با یکدیگر، آشنایی با مباحث روز نشر علمی و نحوه ارتقاء و استانداردسازی نشریه و همچنین آشنایی با حمایت‌ها و سیاست‌های جدید ستاد نانو برگزار شد.
در ابتدای نشست، دکتر رضایت، مدیر کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی، به ارائه آخرین «وضعیت فناوری نانو در ایران» پرداخت. وی با اشاره به کسب رتبه پنجم در انتشار مقالات نانویی براساس آمار ارائه شده در سایت statnano.com، لزوم سیاست‌گذاری در جهت حرکت به سمت چاپ مقالات با کیفیت را براساس سند راهبرد ده ساله دوم، مورد تاکید قرار داد و در ادامه اظهار داشت که یکی از مصادیق مرجعیت علمی، داشتن نشریات فناوری نانو در نمایه‌های معتبر بین‌المللی است و ستاد نانو سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های تشویقی خوبی در این زمینه داشته که منجر به نمایه شدن ۴ نشریه ایرانی فناوری نانو در نمایه ESCI شده است.
در ادامه، مهندس رضائی، مسئول نشریات فناوری نانو مورد حمایت ستاد، گزارشی از آخرین وضعیت نشریات ارائه نمود. براین اساس نشریات باید به تنوع جغرافیایی نویسندگان و هئیت تحریریه، بحث سرقت علمی (Plagiarism)، به روز بودن در نشر، رعایت اصول نشر علمی در زمینه صحفه آرایی، به روز بودن سایت نشریات و … توجه نمایند. 
پس از آن کارگاه‌هایی در زمینه شاخص‌های علم‌سنجی، نحوه افزایش ارجاعات نشریه، استانداردهای نشر علمی و … توسط دکتر پیام کبیری؛ رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد. دکتر کبیری در این کارگاه‌ها به لزوم توجه به شبکه‌های اجتماعی علمی از قبیل ResearchGate، LinkedIn و … برای تبلیغات و افزایش مشاهده‌پذیری مقالات منتشر شده در نشریات فناوری نانو، تاکید کردند. 
همچنین در این نشست به منظور آشنایی نشریات فناوری‌نانو با تجربیات یک نمونه مجله موفق ایرانی، مجله Journal of Health Policy and Management (IJHPM) معرفی شد. این مجله در نمایه‌های معتبر ESCI، Scopus، PubMed، Medline نمایه شده است. در این نشست دکتر عباس پرداختی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد عوامل موفقیت این نشریه مطالبی را ارائه کردند و یکی از عوامل اصلی در موفقیت این مجله را پیگیری و پشتکار سردبیر نشریه و وجود افراد متخصص و آشنا به نشر علمی به عنوان همکار نشریه، دانستند. 
لازم به ذکر است که در این نشست، با اهدای لوحی، از ۴ نشریه نانویی نمایه شده در نمایه ESCI سایت تامسون رویترز (ISI)، تقدیر به عمل آمد.