آزمایشگاه‌ روی تراشه‌ای که با تلفن همراه جفت می‌شود

آزمایشگاه روی تراشه‌ای ساخته شده که می‌توان آن را با تلفن همراه جفت کرده و در نهایت نانوزیست‌حسگری مبتنی بر تلفن همراه برای شناسایی نشان‌گرهای بیماری ارائه کرد. این ابزار می‌تواند با سرعت بالا نتیجه آزمایش را ارائه کند.

محققان دانشگاه ایلینویز موفق به ارائه فناروی شدند که با استفاده از آن می‌توان از تلفن همراه به‌عنوان ابزار تشخیص طبی استفاده کرد. این ابزار که یک آنالیزکننده انعکاسی و عبوری موسوم به TRI است، تنها ۵۵۰ دلار قیمت دارد که می‌تواند با تلفن همراه جفت شده و روی خون، ادرار و بزاق آزمایش‌های پزشکی انجام دهد. این در حالی است که تجهیزات تشخیصی فعلی قیمتی در مقیاس چند هزار دلار دارند.
دونالد بیگار، استاد رشته مهندسی این دانشگاه، می‌گوید: «این دستگاه آنالیز TRI یک زیست‌حسگر است که می‌تواند سه آزمون رایج را در بخش تشخیص طبی انجام دهد. البته این حسگر را می‌توان به‌گونه‌ای تغییر داد که قادر به انجام آزمایش‌های متعدد دیگر باشد.»
این گروه تحقیقاتی با استفاده از این حسگر، نشان‌گر ویژه‌ای را در بدن زنان باردار شناسایی کردند که نشان از زایمان زودرس دارد. نتایج این آزمایش قابل رقابت با نتایج به دست آمده از تجهیزات طیف‌سنجی بیمارستانی است. البته مزیت این روش آن است که قابلیت حمل و جابه‌جایی آسان آن کرد.
در حال حاضر روش الیزا برای شناسایی پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های موجود در خون بسیار رایج بوده و در آزمون‌های تشخیصی استفاده می‌شود. تغییر رنگ عامل اصلی شناسایی در این روش است.
در روش TRI، دوربین تلفن هوشمند به‌عنوان یک طیف‌سنج عمل می‌کند. در این تلفن همراه یک کارتریج میکروسیالی وجود دارد که قادر است از چند نمونه مختلف آزمایش گرفته و نتایج آن را ارائه کند. بنابراین، این روش برای کسانی که به تجهیزات بیمارستانی دسترسی ندارند، ابزار مناسبی بوده تا نشان‌گرهای بیماری را در بیماران مورد آزمایش قرار دهند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Multimode smartphone biosensing: the transmission, reflection, and intensity spectral TRI Analyzer در نشریه Lab on a Chip منتشر شده‌است.