ساخت پنل خورشیدی رنگی که زیبایی بصری بیشتری دارد

محققان هلندی مؤسسه فیزیک AMOLF موفق به ساخت پنل خورشیدی شدند که به دلیل داشتن نانوالگوهایی در سطح خود، رنگی است. این پنل‌های خورشیدی سبز رنگ، زیبایی بصری بیشتری نسبت به پنل‌های رایج دارند.

پنل‌های خورشیدی دارای پتانسیل بالایی برای تولید انرژی تجدیدپذیر هستند، اما فقدان تنوع رنگی باعث شده تا استفاده از این پنل‌ها چشم‌انداز ساختمان‌ها و فضای عمومی را دستخوش تغییرات نامطلوب کند. اخیراً محققان به دنبال ایجاد رنگ و تنوع بخشیدن به پنل‌های خورشیدی هستند.
به تازگی مقاله‌ای در نشریه Applied Physics Letters به چاپ رسیده که در آن محققان گامی مثبت در مسیر ساخت پنل‌های رنگی کارا برداشته‌اند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوالگودهی روی سیلیکون، امکان پراش نور سبز از سطح پنل را فراهم کرده‌اند. در این پنل‌ها که از زوایای مختلف به رنگ سبز دیده می‌شوند، به دلیل از دست دادن جذب نور سبز، کارایی پیل خورشیدی ۱۰ درصد کاهش یافته است.
ورنا ندر از محققان AMOLF می‌گوید: «برخی می‌پرسند که چرا باید کارایی پیل خورشیدی را کم کرد؟ من معتقدم که اشکالی ندارد اگر کارایی اندکی کم شود، اما زیبایی پنل خورشیدی افزایش یابد. با این روش جدید به راحتی می‌توان رنگ پنل را مطابق نیاز طراحی کرد.»
در حال حاضر بیشتر محققان روی افزایش کارایی پیل‌های خورشیدی و کاهش هزینه کار می‌کنند، به طوری که پنل‌های فعلی قادر به تبدیل ۲۲ درصد از انرژی خورشید به برق هستند. پنل‌های رنگی نیز وارد بازار شده‌است که به دلیل وجود رنگ و پوشش‌های انعکاسی، کارایی آنها کاهش یافته است.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از لیتوگرافی چاپ نرم موفق شدند پنل خورشیدی سبز تولید کنند. با این روش محققان چیزی شبیه به یک استامپ ایجاد کردند که می‌توان نانوسیلندرهای سیلیکونی را روی سطح ایجاد کرد. این نانوسیلندرها رزونانس الکترومغناطیسی ایجاد کرده و موجب پراش طول موج خاصی از نور می‌شود. با تنظیم شکل هندسی نانوسیلندرها می‌توان طول موج مورد نظر و در نهایت رنگ دلخواه را تعیین کرد. استفاده از این نانوسیلندرها موجب کاهش ۲ درصدی کارایی پنل می‌شود.
برخلاف پنل‌های رنگی رایج، این نانوالگوها موجب تشکیل یک رنگ یکنواخت از زوایای مختلف در سطح پنل می‌شود.