قطب‌نما، راهنمای دانشجویان در مسیر تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها

غرفه‌ی نانو مچ در دهمین نمایشگاه فناوری نانو، برنامه‌ای را اجرا می‌کند که در آن دانشجویان طی یک مسابقه یاد می‌گیرند چگونه پایان‌نامه‌هایی را انتخاب کنند که قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد. این مسابقه که قطب‌نما نام دارد هم‌اکنون در غرفه‌ی نانومچ در حال برگزاری است.

قطب‌نما نام یک مسابقه است که غرفه‌ی نانومچ در دهمین نمایشگاه فناوری نانو آن را برگزار می‌کند. طی این مسابقه دانشجویان نظر خود را در مورد اینکه چگونه می‌شود موضوعاتی را به دانشجویان معرفی کرد که قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد را بیان کنند.

در بخشی از پوستر این مسابقه آمده است:
«دکتر فکوری ۴۳ ساله، عضو هیات علمی دانشگاه متوجه شده بود که دانشجویانش پس از فارغ‌التحصیلی یا به دنبال عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها هستند و یا استخدام در سازمان‌ها و شرکت‌ها و نهایتاً نیز با محدودیت ظرفیت دانشگاه‌ها و بازار کار روبه‌رو می‌شوند. عملاً دکتر فکوری با مشاهده‌ی این وضعیت به این فکر افتاده بود که دانشجویان را به سمت تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی‌شان هدایت کند و آن‌ها را به راه‌اندازی کسب‌وکاری مستقل مبتنی بر دستاوردهایشان ترغیب نماید.
دکتر فکوری متعجب بود درحالی‌که هرسال بهترین و باهوش‌ترین دانشجویان را جذب می‌کند و پروژه‌های باکیفیتی نیز انجام می‌شود، اما هیچ‌یک از این دستاوردها موفق به تجاری‌سازی نمی‌شوند. دکتر در این راستا ساعت‌ها مطالعه کرد و با بسیاری از مشاوران و خبرگان کسب‌وکار هم مشورت کرد و از بسیاری از آن‌ها شنید که اخیراً پروژه‌هایی برای دانشجویانش تعریف کرده است که قابلیت تجاری ندارند.»
در این مسابقه از علاقه‌مندان دعوت شده است که برای کمک به دکتر فکوری دست‌به‌قلم شوند و به دکتر فکوری برای تعریف پایان‌نامه‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی دارند، راه‌کار ارائه دهند. برای اطلاعات بیشتر به غرفه نانومچ در دهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو و یا سایت نانومچ مراجعه کنید.