رشد صادرات هدف اصلی فناوری نانو در سال‌های پیش رو

جهت گیری اخیر در حوزه تجاری سازی باعث شده که رشد صنعتی محصولات نانویی گسترش یابد. بازار محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری نانو طی سالهای ١٣٩٢ تا ١٣٩۵ بارشد سالانه ای درحدود ١٠٠ درصد، از میزان ٧٩١ میلیارد ریال در انتهای سال ١٣٩٢ به رقمی بالغ بر ٧٠٠٠ میلیارد ریال در انتهای سال ١٣٩۵، رسیده است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از نمایشگاه فناوری نانو در مورد ایجاد رابطه بین شرکتهای دانش بنیان نانویی و صنعتگران گفت: هر سال فعالان فناوری نانو در نمایشگاه نوآوری های جدیدی را معرفی می کنند و با بازدید از نمایشگاه متوجه شدم که فناوری نانو در حال باز کردن مسیر خود به سمت صنعتی شدن است و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ شرکت در حوزه فناوری نانو فعالیت می کنند.
وی همچنین افزود: «مجموع فروش شرکت‌های نانویی در سال ۹۵ نزدیک به ٧٠٠٠ میلیارد ریال بوده که رکورد جدیدی برای شرکتهای دانش بنیان محسوب می‌شود امیدواریم در سال ۹۶ هم میزان فروش با سرعت افزایش یابد. سرمایه گذاران به دلیل وجود صرفه اقتصادی در این حوزه علاقمند به سرمایه گذاری در عرصه تولید محصولات نانویی هستند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب یک برنامه جدی برقراری ارتباط بین سرمایه گذاران و تولید کنندگان نوآوری های نانویی را پیگیری می‌کند.»
ستاری در مورد چارچوب برنامه‌های فناوری نانو گفت: «توسعه علوم نانویی بصورت یک برنامه پایه ای است یعنی ترویج علم از بخش دانش آموزی شروع و تا تولید محصول در شرکتها ادامه دارد. در حال حاضر بسیار از شرکتهای دانش بنیان، برگزیدگان المپیادهای سالهای گذشته بودند که با ایجاد شرکت به سمت تجاری سازی ایده های خود پیش رفته اند. این برنامه پایه ای کمک کرده تا ایران از لحاظ کمیت و کیفیت تولید مقالات در جایگاه چهارم جهان قرار گیرد.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد که صادرات اصلی ترین هدف فروش درعرصه فناوری نانو است که امسال رشد قابل توجهی داشته و برای اولین بار توانستیم تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی در حوزه فناوری نانو را به کشورهای پیشرفته مانند چین و کره جنوبی صادر می کنیم که امیدواری با حمایت دولت چندین برابر شود.
ستاری در پایان خاطر نشان کرد: «نانو یک علم جدید است و تعداد شرکتهای نانویی در سطح جهان پایین است اما جهت گیری اخیر در حوزه تجاری سازی باعث شده که به رشد صنعتی و تولیداتی بالاتری دست پیدا کنیم و باید یک اکوسیستم اقتصادی ایجاد کنیم تا بخش خصوصی با رغبت بالایی به این عرصه ورود کند.»