موفقیت یک استارت‌آپ در توسعه کامپیوتر کوانتومی

شرکت ریجیتی کامپیوتینگ (Rigetti Computing) که یک استارت‌آپ فعال در حوزه محاسبات کوانتومی است اخیرا موفق ارائه دستاوردی در حوزه کامپیوتر کوانتومی شده است. این یافته می‌تواند برای بهبود عملکرد یادگیری ماشینی مورد استفاده قرار گیرد.

یک استارت‌آپ در کالیفرنیا اقدام به استفاده از کامپیوترکوانتومی برای بهبود عملکرد یادگیری ماشینی کرده‌اند. این دستاورد موجب شده تا امیدواری‌ زیادی برای بهبود صنعت هوش مصنوعی ایجاد شود.
شرکت ریجیتی کامپیوتینگ تراشه‌ای کوانتومی ساخته که قادر است الگوریتم‌ خوشه‌ای را اجرا کند. الگوریتم خوشه‌ای به روش ماشین یادگیری موسوم است که از آن برای ساماندهی اطلاعات شبیه هم استفاده می‌شود. ریجیتی روی ساخت کامپیوتر کوانتومی نیز کار می‌کند کامپیوتری که این شرکت در حال توسعه آن است ۱۹ بیت کوانتومی داشته و از طریق پلتفورم محاسبات ابری موسوم به فارست در دسترس قرار دارد.
البته نتایج این پروژه معنای امادگی کامل کامپیوتر کوانتومی برای ایجاد انقلاب در هوش مصنوعی نیست چرا که این الگوریتم‌ها هنوز برای استفاده عملی مناسب نیستند و دقیقا مشخص نیست که چگونه می‌توان می‌توان از آن برای توسعه یادگیری ماشینی استفاده کرد.
ویل زنگ از شرکت ریجیتی معتقد است که این یافته آنها می‌تواند گامی کلیدی برای ساخت ماشین‌ کوانتومی باشد. زنگ می‌گوید: « این دستاورد یک مسیر تازه به سوی استفاده عملی از کامپیوتر کوانتومی است. خوشه‌بندی یک مشکل ریاضی بنیادی و اساسی است. هیچ کس تا کنون راهکاری برای آن ارائه نکرده است.»
در حال حاضر تلاش‌های زیادی برای توسعه کامپیوتر کوانتومی انجام شده است و شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، اینتل، ماکروسافت و IBM استارت‌آپ‌هایی را برای وارد شدن به این رقابت ایجاد کرده‌اند. ریجیتی نیز یکی از همین استارت‌آپ‌ها است.
شرکت IBM چندی پیش اعلام کرد کامپیوتر کوانتومی ۵۰ کیوبیتی ساخته است، گوگل نیز ادعای مشابهی را مطرح نموده است. در این میان شرکت ریجیتی موفق به دریافت ۷۰ میلیون دلار حمایت مالی از یکی از سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی شده است.
افزایش کیوبیت همیشه به منزله بهبود و توسعه فناوری نیست بلکه پایدار نگه‌داشتن و دستکاری کیوبیت‌ها چالش اصلی در ساخت و توسعه کامپیوترهای کوانتومی محسوب می‌شود.
مانند بسیاری از شرکت‌ها، ریجیتی نیز از راهبرد هیبریدی استفاده می‌کند. بنیان‌گذار این شرکت معتقد است که این کامپیوتر کوانتومی مزیت‌ها و پیچیدگی‌هایی نسبت به فناوری‌های موجود دارد.