همکاری مشترک برای تولید نانوپنل خورشیدی

شرکت پاراگراف با همکاری شرکت وردیتک به دنبال تولید نسل جدیدی از پنل‌های خورشیدی است که با استفاده از فناوری‌ نانو استحکام و عملکرد بهبود یافته‌ای دارند.

پاراگراف (Paragraf) یکی از شرکت‌های فعال در کمبریج است که اخیراً پروژه مشترکی را با شرکت وردیتک (Verditek) آغاز کرده است. در این پروژه قرار است دو شرکت روی ساخت پنل‌های خورشیدی جدید کار کنند تا فناوری پاک برای تولید الکتریسیته از نور خورشید ارائه کنند. هدف این دو شرکت آن است که از مزیت گرافن برای بهبود کارایی پنل‌های خورشیدی استفاده کنند. قرار است از گرافن برای ساخت نسل جدید پنل‌های خورشیدی استفاده شود.
شرکت پاراگراف صاحب فناوری تولید گرافن با کیفیت بالا و در مقیاس انبوه است. محصول تولید شده با استفاده از این فناوری قرار است با فناوری پیل خورشیدی وردیتک ترکیب شود. پیش از آن باید دو شرکت اقدام به مطالعه و تحقیق در این بخش کرده و در نهایت پنل خورشیدی جدیدی ساخته شود.
در این پنل خورشیدی از ویژگی‌هایی نظیر هدایت الکتریکی بالا و خواص مکانیکی گرافن استفاده می‌شود تا در نهایت نسل جدیدی از پنل‌های خورشیدی ساخته شود؛ پنل‌هایی که سبک بوده و عملکرد قابل توجهی دارند. این نسل از پنل‌های خورشیدی می‌تواند انقلابی در بازار فتوولتائیک ایجاد کند.
پیش از این محققان آزمایشگاه ملی لوس‌آلموس مقاله‌ای در نشریه Nature منتشر کردند که در آن روشی برای تولید انبوه پیل‌های خورشیدی با استفاده از نقاط کوانتومی ارائه شده‌است. این فناوری  برای پنجره‌هایی که امکان تبدیل نور خورشید به الکتریسیته را دارند قابل استفاده است. در این مقاله، روشی بسیار پیشرفته‌ برای تولید پنل خورشیدی لومینسانس (LSCs) ارائه شده‌است. این فناوری به‌گونه‌ای است که امکان تولید پیل خورشیدی درون پلاستیک یا شیشه را فراهم ساخته و همچنین فرصت به کارگیری فلوروفورزهای نشر دهنده را در این پنل‌ها ایجاد می‌کند. با این کار امکان جذب مقدار بیشتری از نور خورشید فراهم می‌شود. این فناوری امکان تولید لایه‌های بسیار نازک از جاذب نور را فراهم می‌کند. نقاط کوانتومی که در این پروژه استفاده شده به‌صورت دو لایه از کره‌های نیمه‌هادی هستند.