نانوحسگر تعیین قند خون بدون نیاز به کالیبراسیون

پژوهشگران نانوحسگر قابل نصب روی پوست ساختند که بدون نیاز به کالیبراسیون می‌تواند میزان گلوکز خون را تعیین کند. در این حسگر نیاز به سوراخ کردن پوست نیست.

محققان دانشگاه بث مقاله‌ای با عنوان Non-invasive, transdermal, path-selective and specific glucose monitoring via a graphene-based platform, در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رساندند که در آن روشی برای ساخت حسگر قابل پوشیدن و ارزان قیمت ارائه کردند که می‌تواند اطلاعات مربوط به قند خون را به‌صورت بی‌سیم به ساعت هوشمند منتقل کند. این ابزار چسبنده و غیرتهاجمی که روی سطح پوست قرار می‌گیرد، بدون این که نیاز به سوراخ کردن پوست و گرفتن خون داشته باشد، قند خون را اندازه‌گیری می‌کند. در حال حاضر برای تعیین قند خون از آزمایش خون استفاده می‌کنند.
در این روش به جای سوراخ کردن پوست، گلوکز از سیال میان سلول‌ها در فولیکول مو بیرون کشیده می‌شود. در این حسگر، آرایه‌هایی قرار دارد که با استفاده از جریان الکتریکی بسیار کوچکی قادر به تشخیص سطح گلوکز خون است. گلوکز در مخزنی بسیار کوچک جمع‌آوری و اندازه‌گیری می‌شود. فرآیند خوانش بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به‌طول می‌انجامد. طراحی این حسگر به‌گونه‌ای است که نیاز به کالیبراسیون با نمونه خون ندارد؛ به این معنا که نیاز به انجام آزمایش روی خون نیست. 
مهمترین مزیت این فناوری نسبت به دیگر ادوات آن است که نیاز به فضای کمی داشته و در فضایی در حد یک فولیکول مو نیز کار می‌کند. ریچارد گای از محققان این پروژه می‌گوید: «این روش غیرتهاجمی بوده و نیاز به سوزن ندارد. با استفاده از این روش می‌توان به سادگی مقدار قند خون را اندازه‌گیری کرد. این روش نیاز به هیچ‌گونه کالیبراسیونی ندارد و می‌تواند توسط بیماران دیابتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.»
آدریان لی از محققان این پروژه می‌گوید: «معماری ویژه‌ی آرایه به ما اجازه می‌دهد تا بدون کالیبراسیون بتوانیم میزان گلوکز خون را اندازه‌گیری کنیم. ما در این حسگر از گرافن استفاده کردیم که ضمن کم هزینه بودن، از هدایت الکتریکی بالا و استحکام قابل توجهی برخوردار است. ما امیدواریم که این فناوری به تولید انبوه برسد و بتواند حسگر یکبار مصرف برای شناسایی سطح گلوکز خون تولید کند.»