فراخوان دوره‌ی ششم برنامه‌ی تجاری‌سازی فناوری نانو

سومین فراخوان دوره‌ی ششم برنامه‌ی تجاری‌سازی فناوری نانو (نانومچ) آغاز شده است. مهلت ارسال طرح برای این دوره از ابتدای خردادماه سال جاری آغاز شده و تا ۱۰ خردادماه ادامه خواهد داشت. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت برنامه، طرح‌های خود را برای داوری به دبیرخانه‌ی برنامه ارسال نمایند.

یکی از بارزترین شاخصه‌های ایران، پتانسیل انسانی بسیار قوی و دستاوردهای باکیفیت است. بسیاری از دستاوردهای پژوهشگران و فناوران در داخل کشور، به‌دلیل عدم بهره‌مندی از زیرساخت حمایتی لازم برای تجاری شدن و آشنا نبودن آن‌ها با فرآیند توسعه‌ی فناوری و محصول، امکان ورود به صنعت را نمی‌یابند. ستاد توسعه‌ی فناوری نانو در راستای حمایت از تجاری‌سازی دستاوردهای حوزه‌ی نانو، تولید ثروت و گسترش تفکر کارآفرینی در کشور، از فناوران و شرکت‌های فعال در این حوزه در قالب برنامه‌ی طرح‌های نوآورانه (Nano Match) حمایت می‌کند. نانومچ یک برنامه‌ی دائمی با رویکرد حمایت از طرح‌های حوزه‌ی فناوری نانو است. فناوران، شرکت‌های نوپا، پژوهشگران و جامعه‌ی دانشگاهی به‌عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل به‌عنوان طرف تقاضا، از جمله مخاطبان این برنامه می‌باشند.

در این برنامه طرح‌هایی پذیرفته می‌شود که نمونه‌ی اولیه‌ای از آن‌ها ساخته شده و مبتنی بر نیاز صنعت باشد، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه، نسبت به آن کیفیت و خواص بهتر یا هزینه‌ی کمتری داشته باشند. انطباق محصول با تعاریف نانو نیز از دیگر شاخص‌های مهم در پذیرش طرح‌هاست.

از جمله فرصت‌های حضور در این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

o       توسعه‌ی طرح/ محصول متناسب با نیاز صنعت

o       انجام مطالعه‌ی فرصت و شناسایی تهدیدها، فرصت‌ها و چالش‌های مسیر تجاری‌سازی

o       دریافت تأییدیه‌ی نانومقیاس

o       تخصیص اعتبار شبکه آزمایشگاهی برای تکمیل مستندات

o       حمایت از خرید مواد اولیه برای تولید

o       حمایت از تکمیل آزمایش‌های کارایی

o       حمایت از راه‌اندازی کسب و کار

o       حمایت کامل از ثبت پتنت خارجی

o       بهره‌مندی از مشاوره در زمینه‌های مختلف کسب و کار، حقوقی، مالی و مالیاتی

o       حضور در رویدادهای آموزشی طراحی شده مختص برنامه

o       دسترسی به منابع مالی و اعتباری لازم

o       شرکت در رویدادهای سرمایه‌گذاری طراحی شده برای برنامه

o       حضور در غرفه‌ی طرح‌های برتر در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو در سال ۱۳۹۷

o       معرفی طر‌ح‌های برتر در برنامه‌ی برترین‌های فناوری نانو

filereader.php?p1=main_5e2ecf7483f860be2

درخواست‌های دریافتی بر اساس معیارهای مختلفی از جمله قابلیت تجاری شدن، قابلیت فنی، نانومقیاس، قابلیت توسعه‌ی بازار، نوآوری و همچنین پتانسیل تیم فناور برای پیشبرد طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. طرح‌های پذیرفته‌شده در برنامه، طی بازه‌ی زمانی مشخصی که برای هر طرح متناسب با سطح آن متفاوت است، فرصت استفاده از امکانات، خدمات و تجهیزات در دسترس را خواهند داشت. همچنین این طرح‌ها ضمن بهره‌مندی از خدمات و حمایت‌های نانومچ برای توسعه کسب‌وکار خود، پس از اتمام فرآیند توسعه‌ی محصول، امکان استفاده از سایر حمایت‎ها و امکانات ستاد نانو برای توسعه‌ی بازار را نیز خواهند داشت.

از سال ۱۳۹۲ تا به حال پنج دوره از برنامه‌ی نانومچ برگزار شده است. در طی این پنج دوره ۹۶۲ طرح از حوزه‌های مختلف صنعتی از سراسر کشور دریافت شده است. طرح‌های دریافتی که واجد شرایط اولیه باشند، پس از داوری اولیه به جلسه‌ی ارائه‌ی حضوری دعوت می‌شوند. از میان ۲۹۴ طرح دعوت شده به جلسه‌ی حضوری، ۸۶ طرح در برنامه پذیرش اولیه شده‌اند. در طول بازه‌ی زمانی پنج ساله از شروع به کار برنامه تا مهر ۱۳۹۶ تعداد ۲۵ طرح موفق به پذیرش نهایی در برنامه و بهره­مندی از حمایت‎های نانومچ شده‌اند.

 لازم به ذکر است در بخش داوری طرح، افرادی که زودتر اقدام به ثبت طرح نمایند، در اولویت زمانی ارزیابی قرار خواهند گرفت. متقاضیان حضور در برنامه می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت برنامه، از طریق لینک ثبت طرح نسبت به ثبت طرح خود اقدام نمایند. اطلاعات تکمیلی در این رابطه در وب‌سایت رسمی برنامه به آدرس www.nanomatch.ir و پیام‌رسان‌های سروش، ایتا و آی‌گپ با شناسه @nanomatch موجود است. همچنین دبیرخانه برنامه با آدرس ایمیل info@nanomatch.ir آماده‌ی پاسخگویی به سؤالات مربوطه می‌باشد.