برگزاری هفتمین همایش بین المللی علوم و فناوری نانو ICNN2018

هفتمین همایش بین المللی علوم و فناوری توسط انجمن نانو فناوری ایران با مشارکت پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاری است. این همایش که از ۴ مهر ماه ۹۷ آغاز شده تا ۶ مهرماه در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه بر پا خواهد بود.

هفتمین همایش بین المللی علوم و فناوری با حضور سخنرانان داخلی و خارجی کار خود را آغاز کرد. در روز نخست این همایش، دکتر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و رئیس هفتمین همایش بین المللی علوم و فناوری نانو در مراسم افتتاحیه که روز چهارشنبه چهارم مهرماه برگزار شد با بیان اینکه عمر فناوری نانو بیش از پانزده سال نمی باشد گفت: پیشرفت های بدست آمده در حوزه فناوری‌نانو بسیار باعث مباهات و افتخار است چرا که به موازات پیشرفت های علمی حیاتی و سرنوشت ساز در این دانش، پیشرفت دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی و تربیت دانش آموختگان ممتاز و اساتید طراز اول را به وضوح می توان شاهد بود.

توفیقی با بیان اینکه ما شاهد پیشرفت چشمگیر متخصصان ایرانی در ارایه مقالات برجسته در حوزه نانو در سطح دنیا هستیم گفت: امروز با تلاش متخصصین ایرانی بسیاری از شرکت های بزرگ پا به این عرصه جدید گذاشته اند و فناوری نانو به بازار هم عرضه شده است.

رییس این همایش به توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه نانو نیز اشاره کرد و گفت: متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه نانو فناوری پیشتاز هستند به نحوی که در حوزه ازدیاد برداشت و همینطور موضوعات مربوط به حفاری، در بخش تولید مواد شیمیایی و حوزه های محیط زیستی می توان کاربرد نانو را به خوبی شاهد بود و این امر می تواند به ارتقا سطح دانش فنی صنعت حیاتی نفت در کشور کمک شایانی کند.

توفیقی بر حمایت جوانان در این عرصه نیز تاکید کرد و گفت: مدیران باید در حد توان از متخصصین و جوانان این حوزه حمایت کنند چرا که جوانان و فارغ التحصیلان ما نشان دادند که از استعدادهای طراز اول و بالایی برخوردار هستند و پیشرفت های شایان توجه این علم در زمان کوتاه، نمونه ای از توانمندی های متخصصان ایرانی است.

سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه فناوری نانو، با اشاره به دستاوردهای فناوری‌نانو در کشور گفت صادرات نانومحصولات ایرانی به کشورهایی نظیر استرالیا، چین، روسیه و اسپانیا مایه تعجب بسیاری است. وی دلیل این توانمندی صادراتی را تولید دانش در داخل کشور دانست و معتقد است که وجود این دانش تولید محصولات و بی‌نیازی به واردات فناوری، نقطه قوت صنعت نانو است. سرکار با اشاره به دفاتر مختلف ستاد نانو در کشورهایی نظیر چین، چشم‌انداز صادرات محصولات نانوی ایرانی به دیگر کشورها را روشن ترسیم کرد. دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه فناوری نانو با توضیح تارخچه ساخت چند دستگاه مختلف در داخل کشور، گفت که جوانانی مستعد که به آنها اعتماد شده برای تامین نیاز داخل کشور از صفر شروع کرده و تلاش کردند تا یک دستگاه نانویی را بدون نیاز به واردات فناوری، در داخل تولید کنند که ماحصل آن محصولاتی است که فروش قابل توجهی در بازارهای داخلی و خارجی داشته‌اند. وی اعتماد محققان جوان را رمز موفقیت در مسیر توسعه دانست.

علیمراد رشیدی، دبیر همایش نیز اعلام کرد بیش از ۴۰۰ مقاله برای این کنگره ارسال شده که از میان آنها ۳۰۰ مقاله در قالب سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود.

 کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه جانبی از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای این همایش است.