تولید غبار هوشمند استفاده از آئروسل‌

غبار هوشمندی ساخته شده که قادر است در محیط پخش شده و اطلاعاتی درباره وضعیت محیط اطراف ارائه دهد. این غبار را می‌توان در آینده نزدیک وارد بدن کرد تا با عبور از درون بدن اطلاعاتی درباره وضعیت سلامتی فرد ارائه کند.

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان دادند که استفاده از آئروسل‌ها می‌تواند برای محیط زیست و سلامتی مفید باشد. آنها آئروسلی حاوی نانوروبات ساختند که در آن نانوروبات‌ها نقش حسگر را ایفا می‌کنند و از آنها می‌توان برای شناسایی نشت ترکیبات خطرناک از خطوط لوله تا تشخیص بیماری‌ها استفاده نمود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است.

هر حسگر درون این آئروسل از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول کلوئید بوده و بخش دوم مدارهای پیچیده است. کلوئید، ذرات یا مولکو‌‌ل‌های نامحلول در سیال هستند. بخش دوم که مدار پیچیده است، حاوی شناساگر شیمیایی دو بعدی از جنس گرافن بوده به‌طوری که توانایی بهبود هدایت الکتریکی را در محصول دارد. این مدار از فتودیود تشکیل شده است، دستگاهی که قادر به تبدیل نور محیط به سیگنا‌ل‌های الکتریکی است. با این ابزار می‌توان تمام نیاز الکتریکی مدار را تامین کرد.

این گروه تحقیقاتی مدار خود را روی ذرات کلوئیدی جوانه زدند و با این کار ذرات می‌توانند در محیط حرکت کرده و از محیط اطراف اطلاعاتی به‌دست آورند. این ذرات که در واقع نانوروبات هستند به صورت اسپری در آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست معتقداند که این فناوری کاربردهای زیادی دارد و از آن می‌توان در بخش تشخیص طبی و حسگرهای میکروسکوپی استفاده نمود. این غبار هوشمند، قابلیت شناسایی مواد شیمیایی خطرناک نظیر آمونیاک را دارد و می‌تواند نشت آن را در خطوط لوله تشخیص دهد. بنابراین بازرسان خطوط لوله دیگر نیاز به پایش مستمر و فیزیکی خطوط لوله ندارند و تنها کافی است که از این اسپری استفاده کرده و اطلاعات منتشر شده را بررسی کنند.

محققان MIT معتقداند که این فناوری می‌تواند برای بخش تشخیص طبی استفاده شده و مشکلات مربوط به بیماری‌های انسان را نیز تشخیص دهد. برای مثال این غبار درون بدن وارد شده و در طی حرکت از درون بدن، اطلاعات جالبی درباره وضعیت سلامت فرد ارائه می‌دهد.