کرم ضدلک حاوی عصاره شیرین‌بیان آماده تجاری‌سازی است

یکی از محصولات ارائه شده در برنامه تجاری‌‌سازی فناوری نانو (نانومچ) کرم نانوذرات لیپیدی جامد حاوی عصاره شیرین‌بیان است. این کرم کارآزمایی بالینی را در بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان پشت سر گذاشته است و آماده تجاری‌سازی است.

یکی از طرح‌های ارائه شده در برنامه نانومچ، کرم نانوذرات لیپیدی جامد است که حاوی عصاره شیرین‌بیان بوده و برای روشن کردن پوست و از بین بردن لک استفاده می‌شود.

دکتر سیاوش محمدزاده شانه‌ساز، متخصص پوست و از فناوران این طرح می‌گوید: «پوست در معرض انواع آسیب‌های محیطی از جمله پرتوهای فرابنفش، آلودگی هوا و سوختگی است. یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی، ایجاد لک در اثر تابش نور خورشید بوده که روی ظاهر افراد تأثیر منفی می‌گذارد. از این رو ما کرم روشن‌کننده‌ای ساخته‌ایم که می‌تواند با این مشکل مقابله کند.»

دکتر محمدزاده درباره مسیر توسعه این فناوری می‌گوید: « این کرم‌ کارآزمایی بالینی را با تایید کمیته اخلاق در بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان پشت سر گذاشته است. در حال حاضر ما به دنبال سرمایه‌گذار برای وارد شدن به مرحله بعد تجاری‌سازی هستیم.»

وی درباره سازوکار این فناوری می‌گوید: «عصاره شیرین‌بیان با مهار فعالیت‌های تیروزیناز و جلوگیری از ازدیاد پیگمانتاسیون ناشی از پرتو فرابنفش موجب از بین رفتن لک و روشن شدن سطح پوست می‌شود. در این کرم‌ها از حامل‌های نانوذره‌ای استفاده شده که موجب افزایش سطح تماس و بهبود اثربخشی می‌شود.»

دکتر محمدزاده درباره مزیت‌های این فناوری می‌گوید: « مواد مؤثر در این فناوری صد درصد طبیعی بوده و ۱۲ هفته بعد از شروع درمان، تأثیرگذاری آن کاملاً مشهود است. در این کرم‌ها از نانوحامل زیست‌سازگار و زیست‌تخریب‌پذیر استفاده شده است.

فناوری ساخت این محصول در قالب اختراع به ثبت رسیده و مسئولان شرکت برای دریافت مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو اقدام کرده اند.

از دیگر فناوران این پروژه آقای دکتر مهدی انصاری دوگاهه، متخصص فارماسیوتیکس و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هستند.