ساخت واکسن ضدسرطان حاوی اسیدنوکلئیک و نانوذرات

ساخت واکسن ضدسرطان حاوی اسیدنوکلئیک و نانوذرات

پژوهشگران موفق به ساخت واکسنی شدند که تومور سرطانی را در موش‌ها از بین می‌برد. در این واکسن از اسیدهای نوکلئیک کروی استفاده شده که اطراف نانوذره‌ای را محاط کرده‌اند.

محققان دانشگاه نورث‌وسترن به مطالعه دسته‌ای از اسیدهای نوکلئیک کروی پرداختند تا پتانسیل ضدسرطان بودن آن‌ها را بررسی کنند. بعد از یک سری از آزمایش‌ها و مقایسه ترکیبات شیمیایی یکسان، آن‌ها واکسن‌هایی ساخته و روی مدل‌های حیوانی مختلف موردآزمایش قرار دادند. نتایج یافته‌های آن‌ها نشان داد که ساختارهای اسیدهای نوکلئیک کروی در یک واکسن روی عملکرد آن‌ها تاثیر داشته و می‌تواند خواص واکسن را بهبود داده یا کارایی آن را از بین ببرد.

واکسن‌هایی که بهترین ساختار را داشتند، تومور را در ۳۰ درصد از حیوانات کاملا از بین بردند، همچنین این واکسن‌ها حیوان را از رشد دوباره تومور مصون داشتند.

چاد میرکین از محققان این پروژه می‌گوید: «مشاهدات ما نشان داد که ساختار شیمیایی اهمیت زیادی داشته و شکل سه‌بعدی می‌تواند در سرانجام ماده شیمیایی دارویی تاثیر به‌سزایی داشته باشد. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا طراحی منطقی برای واکسن‌های اسیدهای نوکلئیک کروی داشته باشیم و در نهایت دارویی تولید کنیم تا سیستم ایمنی بدن را بر علیه تومور سرطانی تحریک کند. داشتن راهبرد طراحی شفاف می‌تواند توسعه واکسن‌ها را برای هر نوع سرطانی تسریع کند.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Rational vaccinology with spherical nucleic acids در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.

در روش ایمنی‌درمانی سرطان، دارو به‌صورت مصنوعی سیستم ایمنی‌ بدن بیمار را تحریک می‌کند تا به جستجوی عامل بیماری‌زا بپردازد و آن را از بین ببرد. تا پیش از این، برای این کار از فعال کردن سیستم ایمنی که توسط تومور سرکوب شده بود، استفاده می‌کردند اما این روش تنها برای برخی از سرطان‌ها مناسب است.

در این روش محققان از راهبردی قدرتمند استفاده کردند تا پاسخ سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند که این کار با استفاده از دارو انجام می‌شود. این گروه تحقیقاتی از اسید‌های نوکلئیک کروی (به جای خطی) استفاده کردند که اطراف یک نانوذره را محاط کرده است. قطر این ساختار ۵۰ نانومتر بوده و می‌تواند وارد سلول سرطانی شود.