نانوزیست‌ماده‌ای برای کاهش عفونت در سوندهای ادرار بیمارستان

نانوزیست‌ماده‌ای برای کاهش عفونت در سوندهای ادرار بیمارستان

سوندهای ادرار یکی از عوامل عفونت‌زا در بیمارستان هستند، برای حل این مشکل نانوزیست‌ماده‌ای ساخته شده که می‌تواند چهار برابر موثرتر از ترکیبات آنتی‌باکتریال رایج عمل کند.

نانوزیست‌ماده‌ای ساخته شده که می‌تواند چهار برابر موثرتر از ترکیبات آنتی‌باکتریال رایج مانع از عفونت‌های میکروبی شود. پژوهشگران هندی این پروژه نشان دادند که با استفاده از این نانوزیست‌ماده جدید می‌توان خطر عفونت‌های میکروبی را در ایمپلنت‌های پزشکی نظیر سوندهای ادرار کاهش داد.

مطالعاتی که پیش از این انجام شده نشان داده است که ۷۰ تا ۸۰ درصد از عفونت‌های بیمارستانی مربوط به استفاده از سوندهای ادرار است. براساس این تحقیق، زمانی که سوند از طریق مجاری ادرار وارد مثانه می‌شود احتمال ایجاد عفونت به‌وجود می‌آید به طوری که استفاده از این سوندها در هر روز شانس عفونت را بین ۳ تا ۷ درصد افزایش می‌دهد. در واقع استفاده از سوندهای ادرار به دلیل احتمال ایجاد عفونت و مشکلات پیچیده می‌تواند هزینه‌های بیشتری را به بیمار تحمیل کند.

در این پژوهش جدید، دانشمندان موسسه فناوری شیمیایی هند موفق به سنتز نانوذرات سیلیکای مزوحفره‌ای شدند که با عامل‌دار کردن آن می‌تواند خواص آنتی‌باکتریال داشته باشد. یافته‌های این گروه نشان داد که این ماده جدید چهار برابر موثرتر از فنازین کربوکسامید است. حفره‌های موجود در این ماده قطری بین ۲ تا ۵۰ نانومتر دارد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است.

میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا معمولا به‌صورت زیست‌فیلم روی سطح سوندهای ادرار قرار می‌گیرند که موجب عفونت در بدن می‌شوند. برخی از این عوامل بیماری‌زا نظیر Candida albicans با تشکیل زیست‌فیلم به سرعت رشد کرده و نسبت به داروها مقاوم می‌شوند از این رو این دسته از قارچ‌ها عامل ۳۰ درصد از مرگ و میر بیماران در عفونت‌های ادراری هستند.

این گروه تحقیقاتی برای مقابله با این نوع زیست‌فیلم اقدام به سنتز این ماده جدید کردند که می‌تواند نقش موثری در نجات جان بیماران داشته باشد.

دانشمندان به دنبال روش‌های مختلفی نظیر رهایش کنترل شده دارو هستند تا با استفاده از این روش‌ها میزان عفونت را در ایمپلنت‌های بیمارستانی کاهش دهند.