چالش نوآوری «ساخت برچسب ایمنی و محافظ چندمنظوره برای شیشه و پنجره»

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو چالشی به نام چالش نوآوری «ساخت برچسب ایمنی و محافظ چندمنظوره برای شیشه و پنجره» را در دست اجرا دارد. علاقه مندان به این چالش می توانند طرح های خود را آماده و برای ثبت‌نام اقدام کنند. ۱۵ مرداد آخرین مهلت ثبت‌نام است.

در مرحله اول این چالش، شرکت‌کنندگان باید تا ۱۵ مرداد طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته مدون و از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت‌نام کنند. ارزیابی اولیه طرح‌ها تا پایان مهرماه انجام خواهد شد و در پاییز ۹۸ ساخت نمونه اولیه صورت خواهد گرفت. داوری نهایی و اعلام طرح برنده نیز در بهمن‌ماه انجام خواهد شد.

در مرحله اول به طرح‌های برگزیده ۶۰ میلیون ریال کمک هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی جهت تکمیل مستندات آزمایشگاهی (به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود) تعلق می‌گیرد. در مرحله دوم، ۲۰۰ میلیون ریال به طرح برتر نهایی که از سوی داوران انتخاب خواهد شد، تعلق می‌گیرد. همچنین طرح برگزیده جهت توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصول تا مرحله تولید انبوه مورد حمایت و پشتیبانی ستاد نانو قرار خواهد گرفت.

چرا این چالش مهم است؟
آسیب‌پذیری شیشه‌ها در معرض ضربه و شکستگی از جمله معضلات و محدودیت‌های اصلی به‌کارگیری آن‌ها است. امروز نیز اگرچه شیشه‌هایی با استحکام بالاتر از سوی تولیدکنندگان ارائه شده اما به سبب قیمت بالا و نیاز به تعویض شیشه‌های قبلی، این محصولات چندان مناسب استفاده در کاربردهای معمول نیستند. در این راستا امروزه ارائه برچسب‌های ایمنی و محافظتی چندمنظوره به عنوان راهکاری ارزان و کاربردی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این برچسب‌ها فیلم‌های پلیمری با ضخامت چند میکرومتر و معمولا اصلاح شده با ساختارها و نانوذرات فلزی یا اکسید فلزی هستند. این محصولات به طور معمول دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالای کششی، شفافیت برای عبوردهی نور مریی، قابلیت اتصال قوی فیلم با شیشه و نصب سریع و آسان بر روی انواع شیشه‌های ساختمانی و خودرو بوده و قادرند تا از پرتاب شدن ذرات شیشه در اثر شکسته شدن جلوگیری نمایند. البته محصولات تولیدشده در گریدهای مختلف می‌توانند دارای خواصی نظیر جلوگیری از عبور پرتو UV، محافظت در برابر آتش یا حرارت، جلوگیری از مه‌گرفتگی، جاذب صوت و ممانعت از شکستگی شیشه و یا ترکیبی از این ویژگی‌ها در یک برچسب باشند. لازم به ذکر است که حجم بازار جهانی برچسب‌های پنجره در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۷/۹۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه فناوری «ساخت برچسب‌های ایمنی و محافظتی چندمنظوره برای شیشه و پنجره» توسط شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران است. کلیه علاقمندان می‌توانند به طور رایگان در این چالش شرکت کنند و از تسهیلات حمایتی ۶۰ میلیون ریالی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی در مرحله اول و جایزه نقدی ۲۰۰ میلیون ریالی ویژه برنده نهایی چالش بهره‌مند شوند. برندگان مرحله دوم چالش همچنین برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی محصول خود تا مرحله تولید انبوه مورد حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو قرار خواهند گرفت.

برای ثبت‌نام اینجا را ببینید