اصلاح نانومقیاس سطح برای کاهش اصطکاک در قطعات صنعتی

اصلاح نانومقیاس سطح برای کاهش اصطکاک در قطعات صنعتی

فناوری ویژه‌ای برای اصلاح نانومقیاس سطح ارائه شده که با استفاده از آن می‌توان میزان اصطکاک قطعات خودرو، قطار و ماشین‌آلات صنعتی را کاهش داد که با این کار طول عمر این محصولات بهبود می‌یابد.

شرکت سانن پروداکت (Sunnen Products) و شرکت سوئدی اپلاید نانوسرفیسز (Applied Nano Surfaces) وارد همکاری مشترک برای توسعه فناوری جدیدی شدند. این دو شرکت به دنبال استفاده از روشی هستند که اخیرا توسط اپلاید نانوسرفیسز پتنت شده است. در این روش که مبتنی بر فرآیند جلوگیری از اصطکاک (Triboconditioning) است، این دو شرکت شرایط سطحی محصولاتی نظیر فولاد یا آهن را به‌گونه‌ای اصلاح می‌کنند که میزان اصطکاک به حداقل برسد و در عین حال خواص سطح بهبود یافته و تنش‌های آن نیز کاهش می‌یابد.

تریبوکاندیشنینگ در واقع روشی است که در آن فرآیند اصلاح شیمیایی و مکانیکی با هم ترکیب شده و روی سطح اعمال می‌شود. این کار موجب کاهش زبری سطح شده و در نتیجه سطح بهبود پیدا می‌کند و میزان اصطکاک آن نیز کاهش می‌یابد. از دیگر اثرات این کار، کاهش خستگی سطح است.

در روش پوشش‌دهی سطح با اسپری مواد، روکشی روی سطح ایجاد می‌شود. اما در این روش پرداخت و اصلاحاتی که روی سطح انجام می‌شود موجب تغییر ساختار خود سطح شده و دیگر ساختار اضافی روی سطح ایجاد نمی‌شود بلکه خود سطح در مقیاس نانومتری اصلاح می‌شود.

کاربرد کلیدی این فناوری، تولید قطعات موتور خودرو است قطعاتی نظیر سیلندر، دریچه‌ها، پیستون، میله‌ها و شفت‌ها از جمله محصولاتی هستند که می‌توانند با این فناوری ارتقاء کیفیت را تجربه کنند. البته کاربردهای دیگری نظیر موتورهای هیدرولیک، دریل‌ها، پمپ و کمپرسورها می‌توانند از این فناوری بهره‌‌مند شوند.

دفتر مرکزی شرکت اپلاید نانوسرفیس در اپسالای سوئد قرار دارد.